MeerjarenInvesteringsPlan
De gemeente investeert jaarlijks vele miljoenen euro’s in wegen, plantsoenen, riool, (onderwijs)huisvesting, ICT, bedrijfsmiddelen etc. De investeringen nemen we jaarlijks in een Meerjaren investeringsplan (MIP) op. Dit plan gaat over een periode van vier jaar. Het MIP is een totaaloverzicht van alle voorgenomen investeringen. Hieronder leest u het MIP 2026-2029.
Onder de tabel met cijfers hebben we de investeringen kort toegelicht. De nummers in de tabel komen overeen met de nummers in de toelichtingen.
Project | Looptijd | Jaar inv. | Bruto inv. | Bijdrage | Netto inv. | KL2026 | KL2027 | KL2028 | KL2029 | KL2030 | ||
Nieuwe investeringen | ||||||||||||
Programma 1: Mens en Samenleving | ||||||||||||
1.1 | St Maartenschool, nieuwbouw | 40 | 2027 | 15.490.000 | - | 15.490.000 | - | - | 619.600 | 613.791 | 607.983 | |
1.2 | Achterstallig onderhoud de Sleutel | 15 | 2026 | 105.000 | - | 105.000 | - | 8.575 | 8.470 | 8.365 | 8.260 | |
1.3 | Verduurzaming accommodaties | 15 | pm | pm | pm | |||||||
Totaal programma 1: Mens en Samenleving | 15.595.000 | 0 | 15.595.000 | 0 | 8.575 | 628.070 | 622.156 | 616.243 | ||||
Eerder in begroting opgenomen investeringen | ||||||||||||
Programma 1: Mens en Samenleving | ||||||||||||
1.4 | Basisschool en gymzaal Op de Horst | 40 | 2026 | 3.769.850 | - | 3.769.850 | - | 150.794 | 149.380 | 147.967 | 146.553 | |
Totaal eerder in begroting opgenomen investeringen programma 1: Mens en Samenleving | 3.769.850 | - | 3.769.850 | - | 150.794 | 149.380 | 147.967 | 146.553 | ||||
Nieuwe Investeringen | ||||||||||||
Programma 2: Leefomgeving, Duurzaamheid en Mobiliteit | ||||||||||||
2.1 | Bredeweg Groesbeek, aanpassen rotonde | |||||||||||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2026 | 59.000 | 59.000 | - | 3.245 | 3.210 | 3.174 | 3.139 | |||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2026 | 257.000 | 257.000 | - | 14.135 | 13.981 | 13.827 | 13.672 | |||
2.2 | De Mies Groesbeek, aanpassen afwatering | |||||||||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2026 | 150.000 | 150.000 | - | 5.250 | 5.205 | 5.160 | 5.115 | |||
2.3 | Lindestraat Beek, aanpak wateroverlast i.c.m. reconstructie | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2026 | 94.000 | 85.455 | 8.545 | - | 299 | 297 | 294 | 291 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2026 | 71.000 | 64.545 | 6.455 | - | 355 | 351 | 347 | 343 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2026 | 765.000 | 512.865 | 252.135 | - | 8.825 | 8.749 | 8.673 | 8.598 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2026 | 570.000 | 382.135 | 187.865 | - | 10.333 | 10.220 | 10.107 | 9.994 | ||
2.4 | Generaal Gavinstraat Groesbeek, pilot groeiplaatsinrichting | - | ||||||||||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2026 | 20.000 | 20.000 | - | 1.100 | 1.088 | 1.076 | 1.064 | |||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2027 | 99.000 | 99.000 | - | - | 5.445 | 5.386 | 5.326 | |||
2.5 | Meester Pontenstraat Leuth, reconstructie | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2028 | 72.000 | 72.000 | - | - | - | 2.520 | 2.498 | |||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2028 | 79.000 | 79.000 | - | - | - | 4.345 | 4.298 | |||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2029 | 473.000 | 473.000 | - | - | - | - | 16.555 | |||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2029 | 522.000 | 522.000 | - | - | - | - | 28.710 | |||
2.6 | Meidoornstraat e.o Beek, reconstructie | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2028 | 90.000 | 90.000 | - | - | - | 3.150 | 3.123 | |||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2028 | 153.000 | 153.000 | - | - | - | 8.415 | 8.323 | |||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2029 | 599.000 | 599.000 | - | - | - | - | 20.965 | |||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2029 | 1.021.000 | 1.021.000 | - | - | - | - | 56.155 | |||
2.7 | Nijerf, de Gaffel, de Zeis & de Ringel Groesbeek, vervangen groen | |||||||||||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2028 | 48.000 | 48.000 | - | - | - | 2.640 | 2.611 | |||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2029 | 316.000 | 316.000 | - | - | - | - | 17.380 | |||
2.8 | Pompweg Groesbeek, reconstructie | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2028 | 18.000 | 18.000 | - | - | - | 630 | 625 | |||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2028 | 20.000 | 20.000 | - | - | - | 1.100 | 1.088 | |||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2029 | 68.000 | 68.000 | - | - | - | - | 2.380 | |||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2029 | 74.000 | 74.000 | - | - | - | - | 4.070 | |||
2.9 | Kerkdijk Ooij, vervangen verharding | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2028 | 10.000 | 10.000 | - | - | - | 350 | 347 | |||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2028 | 125.000 | 125.000 | - | - | - | 6.875 | 6.800 | |||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2029 | 74.000 | 74.000 | - | - | - | - | 2.590 | |||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2029 | 886.000 | 886.000 | - | - | - | - | 48.730 | |||
2.10 | De Wetering Millingen aan de Rijn, aanpassen straatwerk | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2028 | 9.000 | 9.000 | - | - | - | 315 | 312 | |||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2028 | 28.000 | 28.000 | - | - | - | 1.540 | 1.523 | |||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2029 | 127.000 | 127.000 | - | - | - | - | 4.445 | |||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2029 | 391.000 | 391.000 | - | - | - | - | 21.505 | |||
2.11 | Renoveren diverse riolen | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2028 | 50.000 | 50.000 | - | - | - | 1.750 | 1.735 | |||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2029 | 450.000 | 450.000 | - | - | - | - | 15.750 | |||
2.12 | Renovatie pompgemalen 2026-2029 | 15 | 2026-2029 | 700.000 | 700.000 | - | 14.292 | 28.409 | 42.351 | 56.118 | ||
Totaal nieuwe investeringen programma 2: Leefomgeving, Duurzaamheid en Mobiliteit | 8.488.000 | 1.045.000 | 7.443.000 | - | 57.833 | 76.954 | 124.025 | 376.180 | ||||
Eerder in begroting opgenomen investeringen | ||||||||||||
Programma 2: Leefomgeving, Duurzaamheid en Mobiliteit | ||||||||||||
2.13 | Ericastraat e.o. Groesbeek, reconstructie | |||||||||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2026 | 1.173.000 | - | 1.173.000 | - | 41.055 | 40.703 | 40.351 | 39.999 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2026 | 2.038.000 | - | 2.038.000 | - | 112.090 | 110.867 | 109.644 | 108.422 | ||
2.14 | Hogekamp Leuth, reconstructie | |||||||||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2026 | 634.000 | 200.000 | 434.000 | - | 15.190 | 15.060 | 14.930 | 14.799 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2026 | 641.000 | 515.000 | 126.000 | - | 6.930 | 6.854 | 6.779 | 6.703 | ||
2.15 | Centrum Groesbeek, herinrichten spoorbermen | |||||||||||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2026 | 218.000 | - | 218.000 | - | 11.990 | 11.859 | 11.728 | 11.598 | ||
2.16 | Sprongstraat & Col. Ekmanstraat Beek, vervangen riolering | |||||||||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2026 | 362.000 | - | 362.000 | - | 12.670 | 12.561 | 12.453 | 12.344 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2026 | 254.000 | - | 254.000 | - | 13.970 | 13.818 | 13.665 | 13.513 | ||
2.17 | Margrietstraat Leuth, reconstructie | |||||||||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2026 | 332.000 | - | 332.000 | - | 11.620 | 11.520 | 11.421 | 11.321 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2026 | 238.000 | - | 238.000 | - | 13.090 | 12.947 | 12.804 | 12.662 | ||
2.18 | Prinsessenbuurt Ooij, reconstructie | |||||||||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2027 | 960.000 | - | 960.000 | - | - | 33.600 | 33.312 | 33.024 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2027 | 989.000 | - | 989.000 | - | - | 54.395 | 53.802 | 53.208 | ||
2.19 | Beatrixstraat Ooij, reconstructie | |||||||||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2027 | 204.000 | - | 204.000 | - | - | 7.140 | 7.079 | 7.018 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2027 | 318.000 | - | 318.000 | - | - | 17.490 | 17.299 | 17.108 | ||
2.20 | Ketelstraat De Horst, reconstructie | |||||||||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2026 | 670.000 | - | 670.000 | - | 23.450 | 23.249 | 23.048 | 22.847 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2026 | 536.000 | - | 536.000 | - | 29.480 | 29.158 | 28.837 | 28.515 | ||
2.21 | Oude Kleefsebaan Berg en Dal, rioolrenovatie relinen | |||||||||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2026 | 1.022.000 | - | 1.022.000 | - | 35.770 | 35.463 | 35.157 | 34.850 | ||
2.22 | Jan Arntzstraat in Kekerdom, reconstructie | |||||||||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2026 | 203.000 | - | 203.000 | - | 7.105 | 7.044 | 6.983 | 6.922 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2026 | 269.000 | - | 269.000 | - | 14.795 | 14.634 | 14.472 | 14.311 | ||
2.23 | Nijverheidsweg in Groesbeek, reconstructie | |||||||||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2026 | 236.000 | - | 236.000 | - | 8.260 | 8.189 | 8.118 | 8.048 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2026 | 233.000 | - | 233.000 | - | 12.815 | 12.675 | 12.535 | 12.396 | ||
2.24 | Zeelandsestraat (binnen de bebouwde kom) Millingen aan de Rijn, herinrichting | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2026 | 26.000 | - | 26.000 | - | 910 | 902 | 894 | 887 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2026 | 89.000 | - | 89.000 | - | 4.895 | 4.842 | 4.788 | 4.735 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2027 | 158.000 | - | 158.000 | - | - | 5.530 | 5.483 | 5.435 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2027 | 529.000 | - | 529.000 | - | - | 29.095 | 28.778 | 28.460 | ||
2.25 | Zeelandsestraat - Plezenburgestraat (buiten de bebouwde kom) Leuth, herinrichten | |||||||||||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2026 | 80.000 | - | 80.000 | - | 4.400 | 4.352 | 4.304 | 4.256 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2027 | 1.168.000 | - | 1.168.000 | - | - | 64.240 | 63.539 | 62.838 | ||
2.26 | Hoefseweg Millingen aan de Rijn, asfalteren zandpad | |||||||||||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2026 | 28.000 | - | 28.000 | - | 1.540 | 1.523 | 1.506 | 1.490 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2027 | 300.000 | - | 300.000 | - | - | 16.500 | 16.320 | 16.140 | ||
2.27 | Lagewald - Boersteeg Groesbeek, planten bomen | |||||||||||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2026 | 70.000 | - | 70.000 | - | 3.850 | 3.808 | 3.766 | 3.724 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2027 | 888.000 | - | 888.000 | - | - | 48.840 | 48.307 | 47.774 | ||
2.28 | Oranjebuurt Berg en Dal, herinrichting | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2026 | 103.000 | - | 103.000 | - | 3.605 | 3.574 | 3.543 | 3.512 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2026 | 171.000 | - | 171.000 | - | 9.405 | 9.302 | 9.200 | 9.097 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2027 | 842.000 | - | 842.000 | - | - | 29.470 | 29.217 | 28.965 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2027 | 1.399.000 | - | 1.399.000 | - | - | 76.945 | 76.106 | 75.266 | ||
2.29 | Bredestraat in Leuth, Herinrichting | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2027 | 99.000 | - | 99.000 | - | - | 3.465 | 3.435 | 3.406 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2027 | 72.000 | - | 72.000 | - | - | 3.960 | 3.917 | 3.874 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2028 | 979.000 | - | 979.000 | - | - | - | 34.265 | 33.971 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2028 | 711.000 | - | 711.000 | - | - | - | 39.105 | 38.678 | ||
2.30 | Pinksterbloemstraat in Leuth, Herinrichting | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2027 | 37.000 | - | 37.000 | - | - | 1.295 | 1.284 | 1.273 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2027 | 21.000 | - | 21.000 | - | - | 1.155 | 1.142 | 1.130 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2028 | 294.000 | - | 294.000 | - | - | - | 10.290 | 10.202 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2028 | 163.000 | - | 163.000 | - | - | - | 8.965 | 8.867 | ||
2.31 | Koningin Emmastraat in Ooij, Herinrichting | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2027 | 14.000 | - | 14.000 | - | - | 490 | 486 | 482 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2027 | 26.000 | - | 26.000 | - | - | 1.430 | 1.414 | 1.399 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2028 | 116.000 | - | 116.000 | - | - | - | 4.060 | 4.025 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2028 | 207.000 | - | 207.000 | - | - | - | 11.385 | 11.261 | ||
2.32 | Beek Noord, vervangen bomen (essen) | |||||||||||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2027 | 8.000 | - | 8.000 | - | - | 440 | 435 | 430 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2028 | 165.000 | - | 165.000 | - | - | - | 9.075 | 8.976 | ||
2.33 | Nieuwe Drulseweg in Groesbeek, vervangen bomen (essen) | |||||||||||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2027 | 9.000 | - | 9.000 | - | - | 495 | 490 | 484 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2028 | 187.000 | - | 187.000 | - | - | - | 10.285 | 10.173 | ||
2.34 | Dijkgraaf van Wijckweg in Ooij, vervangen bomen (essen) | |||||||||||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2027 | 18.000 | - | 18.000 | - | - | 990 | 979 | 968 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2028 | 361.000 | - | 361.000 | - | - | - | 19.855 | 19.638 | ||
2.35 | Hobbemaweg in Groesbeek, herinrichting openbare ruimte | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2027 | 3.000 | - | 3.000 | - | - | 105 | 104 | 103 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2027 | 66.000 | - | 66.000 | - | - | 3.630 | 3.590 | 3.551 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2028 | 46.000 | - | 46.000 | - | - | - | 1.610 | 1.596 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2028 | 913.000 | - | 913.000 | - | - | - | 50.215 | 49.667 | ||
2.36 | Diverse locaties in Heilig Landstichting, vervangen verharding en groen | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2027 | 1.000 | - | 1.000 | - | - | 35 | 35 | 34 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2027 | 52.000 | - | 52.000 | - | - | 2.860 | 2.829 | 2.798 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2028 | 43.000 | - | 43.000 | - | - | - | 1.505 | 1.492 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2028 | 2.182.000 | - | 2.182.000 | - | - | - | 120.010 | 118.701 | ||
2.37 | Lievensweg in Groesbeek, vervangen wegen, groen én afkoppelen riool. | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2027 | 47.000 | - | 47.000 | - | - | 1.645 | 1.631 | 1.617 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2027 | 121.000 | - | 121.000 | - | - | 6.655 | 6.582 | 6.510 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2028 | 440.000 | - | 440.000 | - | - | - | 15.400 | 15.268 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2028 | 1.107.000 | - | 1.107.000 | - | - | - | 60.885 | 60.221 | ||
2.38 | Van de Veldeweg in Groesbeek, vervangen wegen, groen én afkoppelen riool. | |||||||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2027 | 47.000 | - | 47.000 | - | - | 1.645 | 1.631 | 1.617 | ||
Projectvoorbereiding OPR | 25 | 2027 | 114.000 | - | 114.000 | - | - | 6.270 | 6.202 | 6.133 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2029 | 441.000 | - | 441.000 | - | - | - | - | 15.435 | ||
Uitvoering, Vervangen OPR | 25 | 2029 | 1.045.000 | - | 1.045.000 | - | - | - | - | 57.475 | ||
2.39 | Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom 2019-2028 | 25 | 2026-2027 | 1.200.000 | - | 1.200.000 | - | 33.000 | 65.640 | 64.920 | 64.200 | |
2.40 | Afkoppelkrediet diverse rioleringen (€ 200.000 per jaar) | 50 | 2026-2027 | 400.000 | - | 400.000 | - | 7.000 | 13.940 | 13.820 | 13.700 | |
Speelplekken | ||||||||||||
2.41 | Vervangen speelplekken 2026 | 10 | 2026 | 177.500 | 177.500 | 20.413 | 20.146 | 19.880 | 19.614 | |||
2.42 | Vervangen speelplekken 2027 | 10 | 2027 | 70.000 | 70.000 | - | 8.050 | 7.945 | 7.840 | |||
2.43 | Vervangen speelplekken 2028 | 10 | 2028 | 62.500 | 62.500 | - | - | 7.188 | 7.094 | |||
(Sport)accommodaties | ||||||||||||
2.44 | Parkeergarage Bellevue Groesbeek, vervangen vloerafwerklaag | 15 | 2027 | 36.000 | - | 36.000 | - | - | 2.940 | 2.904 | 2.868 | |
2.45 | Sportzaal Morgen-Fit Ooij | |||||||||||
Vervangen sportvloer | 15 | 2026 | 50.820 | - | 50.820 | - | 4.150 | 4.099 | 4.049 | 3.998 | ||
Vervangen houten schroten | 15 | 2026 | 54.450 | - | 54.450 | - | 4.447 | 4.392 | 4.338 | 4.283 | ||
2.46 | Sporthal Heuvelland Groesbeek | |||||||||||
Vervangen armaturen | 15 | 2026 | 64.460 | - | 64.460 | - | 5.264 | 5.200 | 5.135 | 5.071 | ||
Heuvelland Sporthal dakventilatie sporthal 1 en 2 | 15 | 2026 | 30.250 | 30.250 | - | 2.470 | 2.440 | 2.410 | 2.380 | |||
Heuvelland Sporthal regelkast technische ruimte/beheer | 15 | 2026 | 42.350 | 42.350 | 3.459 | 3.416 | 3.374 | 3.332 | ||||
2.47 | Sportzaal BIGA Groesbeek | |||||||||||
Opwaarderen sportvloer Sika | 15 | 2026 | 30.250 | 30.250 | - | 2.470 | 2.440 | 2.410 | 2.380 | |||
Vlakke dakafwerking | 15 | 2027 | 29.645 | - | 29.645 | - | - | 2.421 | 2.391 | 2.362 | ||
Dakwerkzaamheden nieuwe laag en dakpannen | 15 | 2027 | 12.705 | 12.705 | - | - | 1.038 | 1.025 | 1.012 | |||
Dakventiatie en luchtbehandeling | 15 | 2027 | 42.713 | 42.713 | - | - | 3.488 | 3.446 | 3.403 | |||
2.48 | Nieuwe sporthal Ooij | 40 | 2027 | 8.732.000 | - | 8.732.000 | - | 407.838 | 403.685 | 399.533 | ||
2.49 | Zwembad De Lubert | 40 | 2028 | 12.285.000 | 12.285.000 | - | - | 594.545 | 588.391 | |||
2.50 | Gebouw fanfare St. Cecilia | 40 | 2027 | 2.300.000 | 2.300.000 | - | 92.000 | 91.138 | 90.275 | |||
2.51 | Kleedkamers Groesbeekse Boys | 40 | 2026 | 350.000 | - | 350.000 | - | 14.000 | 13.869 | 13.738 | 13.606 | |
2.52 | Kleedkamers TV Leuth | 40 | 2026 | 29.000 | - | 29.000 | - | 1.160 | 1.149 | 1.138 | 1.127 | |
2.53 | Kleedkamers TV Berg en Dal | 40 | 2026 | 145.000 | - | 145.000 | - | 5.800 | 5.746 | 5.691 | 5.637 | |
2.54 | Sportaccommodaties Vervanging kleedkamers | 40 | 2027-2029 | 1.539.604 | - | 1.539.604 | - | - | 61.584 | 61.007 | 60.429 | |
2.55 | DVSG: bijveld nr 2 bovenlaag | 12 | 2026 | 375.000 | - | 375.000 | - | 36.875 | 36.406 | 35.938 | 35.469 | |
2.56 | Korfbal Op de Horst: hoofdveld 1 bovenlaag | 12 | 2026 | 120.500 | - | 120.500 | - | 11.849 | 11.699 | 11.548 | 11.397 | |
2.57 | Sportaccommodaties Vervanging velden | 10-20 | 2027-2029 | 866.784 | - | 866.784 | - | - | 62.514 | 71.289 | 79.191 | |
2.58 | TV Leuth: verv.baan 1 en 2 toplaag | 15 | 2026 | 14.500 | - | 14.500 | - | 1.184 | 1.170 | 1.155 | 1.141 | |
2.59 | TV Leuth: verv.baan 1 en 2 onderlaag | 30 | 2026 | 66.860 | - | 66.860 | - | 3.232 | 3.198 | 3.165 | 3.131 | |
2.60 | Tennisaccommodaties Aanpassing/vervanging | 10-40 | 2027-2029 | 817.055 | - | 817.055 | - | - | 33.791 | 33.379 | 49.717 | |
2.61 | Sportaccommodaties Materialen sportvelden | 30 | 2027-2029 | 28.800 | - | 28.800 | - | - | 1.392 | 1.378 | 1.363 | |
Totaal eerder in begroting opgenomen investeringen programma 2: Leefomgeving, Duurzaamheid en Mobiliteit | 57.509.746 | 715.000 | 56.794.746 | - | 555.658 | 1.686.723 | 2.677.292 | 2.747.586 | ||||
Nieuwe investeringen | ||||||||||||
Programma 4: Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid | ||||||||||||
4.1 | Aanschaf materieel 2029 | 8 | 2029 | 159.000 | - | 159.000 | - | - | - | - | 22.260 | |
4.2 | Aanpassing gemeentehuis | |||||||||||
verbouwen gemeentehuis | 40 | 2027 | 2.013.000 | 2.013.000 | 80.520 | 79.765 | 79.010 | |||||
verduurzamen gemeentehuis | 15 | 2027 | 935.000 | 935.000 | - | 76.358 | 75.423 | 74.488 | ||||
Totaal nieuwe investeringen programma 4: Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid | 3.107.000 | - | 3.107.000 | - | - | 156.878 | 155.188 | 175.759 | ||||
Eerder in begroting opgenomen investeringen | ||||||||||||
Programma 4: Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid | ||||||||||||
4.3 | Gemeentewerf Beek, vervanging warmteterugwin-installatie | 15 | 2026 | 60.000 | - | 60.000 | - | 4.900 | 4.840 | 4.780 | 4.720 | |
4.4 | Aanschaf materieel 2026 | 8 | 2026 | 187.000 | 187.000 | - | 26.180 | 25.829 | 25.479 | 25.128 | ||
4.5 | Aanschaf materieel 2027 | 8 | 2027 | 145.000 | - | 145.000 | - | - | 20.300 | 20.028 | 19.756 | |
4.6 | Aanschaf materieel 2028 | 8 | 2028 | 162.000 | - | 162.000 | - | - | - | 22.680 | 22.376 | |
Totaal eerder in begroting opgenomen investeringen programma 4: Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid | 554.000 | - | 554.000 | - | 31.080 | 50.969 | 72.967 | 71.981 | ||||
Totaal nieuwe investeringen alle programma's | 27.190.000 | 1.045.000 | 26.145.000 | - | 66.408 | 861.902 | 901.370 | 1.168.181 | ||||
Totaal eerder in begroting opgenomen investeringen alle programma's | 61.833.596 | 715.000 | 61.118.596 | - | 737.532 | 1.887.073 | 2.898.225 | 2.966.119 | ||||
Totaal investeringen alle programma's | 89.023.596 | 1.760.000 | 87.263.596 | - | 803.940 | 2.748.975 | 3.799.595 | 4.134.300 | ||||
waarvan riolering | 13.681.000 | 798.320 | 12.882.680 | - | 195.301 | 299.286 | 386.738 | 475.640 | ||||
Nieuwe investeringen programma 1 Mens en Samenleving
1.1 St. Maartenschool, nieuwbouw
De bouwkundige en functionele staat van alle scholen in Berg en Dal onderzoeken we op dit moment. Uit de eerste inzichten blijkt dat de bouwkundige en functionele staat van de Maartenschool slecht is. De gemeente dient wettelijk gezien te zorgen voor adequate huisvesting van scholen.
1.2 Achterstallig onderhoud de Sleutel
Het reguliere en vervangingsonderhoud van de Sleutel is de laatste jaren niet uitgevoerd. Er is een nieuwe stichting opgericht die de achterstanden gaat wegwerken.
1.3 Verduurzaming accommodaties
In verband met onze duurzaamheidsdoelstellingen en ambitie om klimaatneutraal te zijn, is het noodzakelijk om onze eigen accommodaties te verduurzamen. Nadere uitwerking hierover volgt nog.
Eerder opgenomen investeringen programma 1 Mens en Samenleving
1.4 Nieuwbouw basisschool en gymzaal Op de Horst
In december 2024 heeft de raad de locatie sportcomplex aan de Hoge Horst aangewezen als locatie voor de nieuwbouw van School op de Horst. Het beschikbare krediet van € 5.450.000 is opgehoogd naar € 8.300.000 (waarvan € 415.000 voorbereidingskrediet). Uit het IHP (Integraal Huisvestingsplan) blijkt dat er een aanvullend krediet nodig is van € 1.300.000. Het benodigde krediet is daardoor € 8.300.000 + € 1.300.000 = € 9.600.000. Het aanvullende krediet van € 1.300.000 is op basis van een herziene calculatie uit het IHP.
Nieuwe investeringen programma 2 Leefomgeving, duurzaamheid en mobiliteit
2.1 Bredeweg Groesbeek, aanpassen rotonde
De voorrangssituatie op de rotonde voldoet niet aan de geldende richtlijnen en wijkt af van de inrichting van andere rotondes in de gemeente. Dit leidt tot onduidelijkheid bij weggebruikers.
Daarnaast is er vanuit de afdeling Verkeer de wens om de fietsverbinding tussen het noorden en het zuiden, in de richting van Breedeweg, te verbeteren. Met dit doel starten we al op de Jan Steenweg, als onderdeel van het project Gooiseweg-Zuid. Hier realiseren we een fietsstraat.
2.2 De Mies Groesbeek, aanpassen afwatering
Huidige rioleringssysteem op de Mies is een zogenaamd VGS-systeem (Verbeterd gescheiden stelsels). Dit betekent dat we nog ruim 90% van het hemelwater verpompen naar de rioolwaterzuivering.
Het opvangen en mengen van regenwater met vuilwater, om het vervolgens te zuiveren, is niet duurzaam. Daarom starten we een onderzoek naar mogelijke maatregelen om de afvoer van hemelwater naar de zuivering zoveel mogelijk te beperken. Het doel is om het bestaande rioolsysteem om te bouwen naar een zogenaamd VGS-systeem 2.0.
2.3 Lindestraat Beek, aanpak wateroverlast i.c.m. reconstructie
Uit een SSW-studie (Systeemoverzicht Stedelijk Water) voor de kern Beek en Ubbergen blijkt dat de aanleg van een zogenaamde “blauwe ader” in de Lindenstraat de wateroverlast in de kern Beek aanzienlijk verminderd.
Gecombineerd met de aanleg van deze blauwe ader gaan we de openbare ruimte inclusief het groen anders inrichten.
Voor de voorbereiding is €150.000,- beschikbaar vanuit het GRP (aanpak wateroverlast).
Voor de uitvoering is €895.000,- beschikbaar vanuit het GRP (aanpak wateroverlast).
2.4 Generaal Gavinstraat Groesbeek, pilot groeiplaatsinrichting
De verhardingsopdruk rondom bomen in deze wijk is op meerdere locaties onacceptabel.
Daarbij zijn straten relatief grijs, terwijl er ruimte voor extra groen is.
Dit is een kleinschalig project. Ter hoogte van huisnummer 201-417 gaan we groeiplaatsen onderzoeken en aanpassen. Het doel is om uiteindelijk voor alle bomen in deze wijk goede groeiplaatsen te realiseren. Door de juiste groeiplaatsinrichting krijgen bomen toegang tot voeding en water.
In de wijk staan ongeveer 225 bomen waarvan we uiteindelijk de helft willen vervangen. Ook gaan uiteindelijk ongeveer 4.500 m 2 groen vernieuwen.
2.5 Meester Pontenstraat Leuth, reconstructie
In 2023 inspecteerden we de riolering. Uit de inspectie bleek dat de riolering in de Meester Pontenstraat en een deel van de Pastoor van Tielstraat aan vervanging toe is. De riolering dateert uit 1967 en voldoet niet meer aan de huidige eisen.
We hebben de situatie bij verschillende beheerdisciplines in kaart gebracht, wat heeft geleid tot de opzet van een gecombineerd project. We vervangen niet alleen de riolering, maar richten ook de openbare ruimte, volledig opnieuw in.
2.6 Meidoornstraat e.o. Beek, reconstructie
Inspectie toont aan dat de riolering in de Meidoornstraat aan vervanging toe is. De huidige rioolbuizen zijn van 1958. Een inventarisatie onder verschillende beheerdisciplines heeft geleid tot een gecombineerd project. Naast de vervanging van de riolering richten we de openbare ruimte opnieuw in. Tegelijkertijd verbeteren we de voorzieningen voor voetgangers.
2.7 Nijerf, Gaffel, de Zeis & Ringel Groesbeek, vervangen groen
Dit project omvat meerdere deelprojecten in een wijk.
- De Gaffel. We gaan groeiplaatsen vergroten en inplanten.
- De Zeis. We gaan bomen vervangen door andere soorten die er beter groeien.
- De Zeis. We gaan groeiplaatsen vergroten en inplanten.
- De Strekel. We gaan de groeiplaatsen aanpassen en verbinden.
- De Ringel. We gaan groeiplaatsen vergroten en inplanten.
- De Eg. We gaan groeiplaatsen vergroten en inplanten.
2.8 Pompweg Groesbeek, reconstructie
De weg heeft het einde van zijn levensduur bereikt en is aan vervanging toe. Daarom vervangen we de weg en gaan we deze als verblijfsstraat inrichten (eenrichtingsweg). We vervangen ook het rioolstelsel. Afkoppelen is geen optie en voor vergroenen is helaas geen ruimte.
2.9 Kerkdijk Ooij, vervangen verharding
De weg heeft het einde van zijn levensduur bereikt. Daarom gaan we alle bestrating vervangen (ongeveer 5.000 m 2 ). We maken werk met werk en vervangen de huisaansluitingen op het riool in het werk. Ook gaan we zieke essen (essentaksterfte) en populieren vervangen door gezonde bomen.
2.10 De Wetering Millingen aan de Rijn, aanpassen straatwerk
Bij de aanleg van deze woonwijk is gekozen voor het toepassen van waterdoorlatende bestrating. Onder de verharding is een zogenaamd lavapakket aangelegd, dat dient als tijdelijke waterberging. Dit pakket houdt het regenwater vast en voert het vertraagd af. Het regenwater stroomt via de voegen van de bestrating naar dit pakket. De voegen van de bestrating moeten we om de twee jaar reinigen. En dat is zeer arbeidsintensief en zeer kostbaar.
We gaan de bestaande bestrating vervangen, waarvoor het water richting lage punten stroomt. Op deze punten plaatsen we kolken die we aansluiten op infiltratiekratten onder het lava pakket.
2.11 Renoveren diverse riolen
Op basis van uitgevoerde riool-inspecties worden zogenaamde Maatregelplannen (MRP) opgesteld voor de riolering.
Vanuit verschillende MRP’s is een verzamellijst opgesteld van te renoveren riolen. We kiezen voor renovatie omdat we conventionele vervanging niet kunnen combineren met reconstructie van de bovenliggende wegverharding.
Rioolrenovatie doen we met de kousmethode. Een flexibele "kous" wordt in het riool gebracht. Dit is een soort lange, zachte buis die in het bestaande riool past.
Als de kous op de juiste plek zit, wordt die met lucht of water opgeblazen zodat hij strak tegen de binnenkant van het oude riool komt. Daarna wordt de kous hard gemaakt en is het riool hersteld.
2.12 Renovatie pompgemalen 2026-2030
Een pompgemaal verpompt (vervuild) water naar een hoger gelegen afwateringssysteem of riool. Jaarlijks moeten we verschillende pompgemalen vervangen en/of renoveren om het functioneren te garanderen. De renovatie kan elektrotechnisch, mechanisch of civieltechnisch zijn.
Eerder opgenomen investeringen programma 2 Leefomgeving, duurzaamheid en mobiliteit
2.13 Ericastraat en omgeving Groesbeek, reconstructie
Uit de laatste weginspectie blijkt dat de kwaliteit van de weg slecht is. Daarom gaan we deze vervangen. We vervangen het asfalt door klinkers, omdat dit beter bij de functie van de weg past. Voetpaden en parkeerhavens, vervangen we ook.
Omdat we hier met de weg aan de slag gaan, hebben we ook naar de status van het riool gekeken. Uit de laatste inspectie blijkt dat veel strengen in dit gebied de kwaliteit matig hebben gekregen. Vanwege die beoordeling en omdat er nog een gemengd stelsel ligt, vervangen we ook het riool door een gescheiden stelsel. Daarbij koppelen we hemelwater af, zodat het ter plekke kan infiltreren.
In het werk nemen we het groen mee en hebben we uiteraard ook aandacht voor verkeersremmende maatregelen. Vooral het gebied rondom de school heeft onze aandacht.
In de omgeving zijn meer projecten gepland. Daarom hebben we de voorbereiding naar 2024 verplaatst. Daardoor is het mogelijk om meerdere projecten gelijktijdig voor te bereiden en kunnen we ze beter op elkaar afstemmen.
2.14 Hogekamp Leuth, reconstructie
De huidige asfaltverharding in de woonwijk Hoge Kamp is in slechte staat. Daarom gaan we die vervangen door een klinkerweg. Klinkers passen beter bij het karakter van de buurt en de functie van de weg. Omdat we het straatwerk vervangen, maken we van de gelegenheid gebruik om het gemengd rioolstelsel door een gescheiden rioolstelsel te vervangen. Regenwater voeren we af richting de naastgelegen watergangen.
Naast de klinkerverharding die er komt, besteden we ook aandacht aan breedtes en bochtstralen van de wegen.
De parkeerdruk in deze wijk is hoog. Mogelijk kunnen we de straat anders inrichten waardoor er meer parkeerplekken zijn, zonder dat dit ten koste van groen gaat.
In dit project is een bijdrage van € 515.000 vanuit project 2.39: vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom verwerkt en € 200.000 vanuit project 2.40: afkoppelkrediet diverse rioleringen.
2.15 Centrum Groesbeek, herinrichten spoorbermen
In 2019 heeft de gemeente de spoorlijn van Prorail overgenomen. Met name het gedeelte vanaf het centrum (Wisselpad) tot aan de Hulsbroek ziet er onverzorgd uit. Dit terwijl de Draisine er rijdt en het fietspad veel gebruikt wordt. Daarom gaan we de spoorbermen anders inrichten, zodat we het goed kunnen onderhouden. Het grootste gedeelte zal een natuurlijke inrichting krijgen. Door bijvoorbeeld pleksgewijs te verschralen, geven we bepaalde soorten en kruiden meer kans en dat heeft een positief op de biodiversiteit langs het spoor.
2.16 Sprongstraat en Colonel Ekmanstraat Beek, vervangen riolering
In 2020 hebben we de riolering in de gehele kern Beek gereinigd en gecontroleerd. Uit de controle blijkt dat de kwaliteit van het grootste gedeelte riolering in de Sprongstraat en Colonel Ekmanstraat slecht is. Het vervangen van de riolering is nodig.
Het afkoppelen van het regenwater nemen we mee. Dit doen we door een extra leiding aan te leggen. Bij het opnieuw inrichten van de Baron van Voorst tot Voorststraat legden we een aansluiting voor hemelwater richting de percelen. Hier kunnen we op aansluiten, net als op de hemelwaterafvoer in de Oude Gracht.
Omdat we het riool moeten vervangen, moet ook de weg eruit. Het straatmateriaal in de Sprongstraat is nog goed en willen we opnieuw gebruiken. Hetzelfde geldt voor de stoeptegels in de Colonel Ekmanstraat.
Wel willen we de rijbaan en het laatste stukje asfalt van de Colonel Ekmanstraat richting de Bongerdstraat in gebakken stenen leggen. De straatverlichting langs de rijbaan vernieuwen we ook meteen.
De weg is als erftoegangsweg onderdeel van de 30km/h-zone. We willen de inrichting van de weg behouden en verbeteren als dat kan. In de Sprongstraat houden we rekening met vrachtwagens vanaf de supermarkt.
2.17 Margrietstraat Leuth, reconstructie
De riolering in de Margrietstraat is slecht. Deze moeten we vervangen. Op het gedeelte ter hoogte van huisnummers 30 t/m 38 hoeven we alleen de huisaansluitingen te vervangen. De riolering in dit gedeelte is in 2016 vernieuwd (middels de zogenaamde kousmethode). Omdat de weg toch open moet, vernieuwen we meteen de bestrating.
Op dit moment is de weg een 30km/h-zone. Dit past bij een erftoegangsweg. We willen de inrichting van de weg behouden en verbeteren als dat kan.
In 2021 zijn er nieuwe bomen geplant. Omdat de verharding eruit moet, ontstaat de kans om meer groeiruimte voor deze bomen te maken. Ook willen we de straat groener inrichten. Daardoor krijgt de straat de uitstraling van een erftoegangsweg.
2.18 Prinsessenbuurt Ooij, reconstructie
In 2021 hebben we de riolering in de Nassaustraat geheel vervangen door een vuil- en een hemelwaterriool. In de Nassaustraat zijn toen voorbereidingen gemaakt om ook in de aansluitende straten de riolering te vervangen door een vuilwaterriool en een hemelwaterafvoer. In de Bernhardstraat, Irenestraat, Christinastraat en het Schoolpad willen we het bestaande gemengde riool vervangen door een hemelwaterriool en vuilwaterriool. In de Wethouder Verrietstraat gaan we een hemelwaterriool aanleggen. Het bestaande gemengde riool gaan we ook aanpassen. Dat is nodig om de werking van dit riool te verbeteren.
De weg moet open. Daarom leggen we meteen nieuwe bestrating. Het vervangen van de bestaande straatverlichting door LED is ook onderdeel van het plan.
De weg is een 30km/h-zone. Dit past bij een erftoegangsweg. We willen de inrichting van de weg behouden en verbeteren als dat kan. Verder zijn er wensen om de kruising Bernhardstraat/Beatrixstraat te verbeteren. Dit vanwege het project ‘schoolzones en schoolthuisroutes’. Mogelijk kunnen we dat met dit project combineren.
We willen deze buurt ook groener maken, omdat we steeds vaker te maken hebben met zware regenbuien of extreme warmte.
Ook willen we plantsoenen en grasvelden verlagen en daar regenwater in de bodem laten verdwijnen.
2.19 Beatrixstraat Ooij, reconstructie
Bij dit project gaat het om de Beatrixstraat in Ooij. Ook de kruising Koningin Julianalaan tot de kruising Prins Bernhardstraat nemen we mee. Op deze locatie gaan we de straat mooier maken door bijvoorbeeld nieuwe stenen te leggen. Dat doen we omdat de bestaande bestrating slecht en verouderd is. Omdat de weg eruit moet, vervangen we ook meteen twee rioolstrengen in de Beatrixstraat. Deze zijn in slechte staat.
We kijken hoe we de weg kunnen inrichten, zodat dit past bij een 30km/h-zone. Het vervangen van de oude lantarenpalen door nieuwe masten met LED verlichting hoort daar ook bij.
2.20 Ketelstraat de Horst, reconstructie
In 2020 is de riolering in de kern De Horst gecontroleerd. We zagen dat de kwaliteit van de riolering in de Ketelstraat slecht is. De afwatering is ook slecht. Dat blijkt uit de jaarlijkse reiniging die nodig is. Vervanging van het riool is dus nodig. Het huidige riool ligt onder de kabels en leidingen. We moeten het nieuwe riool onder de weg leggen en dat betekent dat de weg open moet.
Het asfalt is slecht en moeten we vervangen. Dit gaat om het gedeelte van de komgrens Hoge Horst tot aan de komgrens Ketelstraat.
De weg is onderdeel van de 30km/h-zone in de bebouwde kom van De Horst. Daarom willen we de weg iets anders inrichten. Bijvoorbeeld door er een erftoegangsweg van te maken.
2.21 Oude Kleefsebaan Berg en Dal, rioolrenovatie.
In 2018 hebben we de riolering in de gehele kern Berg en Dal gereinigd en gecontroleerd. Uit deze inspectie blijkt dat de kwaliteit van een groot gedeelte van de riolering in de Oude Kleefsebaan slecht is.
In 2009 is de hele Oude Kleefsebaan opnieuw ingericht. Daarnaast is dit een zeer drukke weg voor lokaal verkeer. Daarom kiezen wij ervoor om het bestaande riool te renoveren door de zogenaamde kous-methode toe te passen. Dat betekent simpel gezegd dat we het bestaande riool van binnenuit herstellen. Daardoor hoeft de weg niet open en is er bijna geen overlast voor verkeer.
2.22 Jan Arntzstraat in Kekerdom, reconstructie
In 2010 is het bestemmingsplan Jan Arnztstraat vastgesteld. Door verschillende oorzaken heeft de realisatie van de woningbouw op deze locatie nooit plaatsgevonden. Op dit moment is het plan weer actueel.
Om te voldoen aan de wateropgave moeten we een hemelwaterafvoer aanleggen. Hiervoor moeten we de weg open breken en opnieuw inrichten. Dit is een mooie kans om het huidige riool, daterend uit 1969, gelijktijdig te vervangen. Omdat er op sommige plekken een vrij breed trottoir ligt en er kleine vormbomen staan, maken we van het moment gebruik om de straat de vergroenen.
2.23 Nijverheidsweg in Groesbeek, reconstructie
De riolering in de Nijverheidsweg dateert uit 1960. Uit de laatste rioolinspectie blijkt dat de kwaliteit van de riolering matig tot slecht is. Helaas is het niet mogelijk om de leidingen te renoveren en is volledige vervanging noodzakelijk.
Vanaf het Montessori college ligt een gescheiden rioolstelsel en dat komt in een gemengd rioolstelsel samen in de Nijverheidsweg. Als we kunnen infiltreren, scheiden we de verschillende waterstromen in de Nijverheidsweg.
Omdat we de weg toch open moeten breken, brengen we nieuwe verharding aan en richten we de weg beter in op de gebruikers (volgens verkeersmodel ongeveer 1.200 fietsers en 800 automobilisten op een dag).
Voor een pand aan de Nijverheidsweg is een herontwikkeling in voorbereiding. We stemmen de werkzaamheden op elkaar af.
2.24 Zeelandsestraat (binnen de bebouwde kom) Millingen aan de Rijn, herinrichting
Het werk omvat het gedeelte van de Zeelandsestraat vanaf de Paverskamp tot aan de kruising met de Lange Poal. In 2021 hebben we de riolering geïnspecteerd. Uit de inspectieresultaten bleek dat een gedeelte van de riolering in de Zeelandsestraat slecht is. Daarom gaan we dat deel vervangen. Inventarisatie bij de verschillende beheerdisciplines heeft geresulteerd in een gecombineerd project. We gaan dit gedeelte van de Zeelandsestraat zowel onder- als bovengronds opnieuw inrichten. De bestaande (grote) bomen proberen we te behouden.
2.25 Zeelandsestraat - Plezenburgestraat (buiten de bebouwde kom) Leuth, herinrichting
Uit de weginspectie is gebleken dat de wegvakken aan het eind van hun levensduur zijn. Daarom gaan we 3.5 kilometer asfaltweg vervangen.
Bij de uitwerking houden we rekening met een amendement van 1 april 2021 (of de uitkomsten van het onderzoek): ‘Het verkeersluw maken van de Zeelandsestraat onderzoeken en zo mogelijk invoeren door deze straat vanaf Boerderij De Notenboom voor autoverkeer (uitgezonderd bestemmingsverkeer) af te sluiten en op die manier ook deels terug te gegeven aan de natuur en omgeving’.
2.26 Hoefseweg Millingen aan de Rijn, asfalteren zandpad
Een gedeelte van de onverharde weg willen we onderhoudsvrij maken door deze te asfalteren. Het gaat om de zandweg vanaf de Molenweg tot aan de eerste boerderij (ongeveer 800 meter).
2.27 Lagewald - Boersteeg Groesbeek, planten bomen
De bermen langs de Lagewald en Boersteeg moeten we regelmatig herstellen. Dit komt doordat (grote) voertuigen de bermen stuk rijden, terwijl de weg in principe breed genoeg is. Op plekken waar dat kan, planten we bomen in de bermen. Hierdoor wordt de buurt nog groener en beperken we schade aan de bermen.
Uiteraard houden we rekening met de ligging van kabels en leidingen, zichtlijnen en andere ontwikkelingen.
2.28 Oranjebuurt Berg en Dal, herinrichting
De Oranjelaan, het Vierparkenpad, de Prins Alexanderlaan, Willem de Zwijgerlaan en de Prins Mauritslaan zijn verouderd. Dat blijkt uit inspectiegegevens en eigen waarnemingen. Daarom gaan we de verharding en het groen vervangen. Waar het kan vergroenen we de buurt. Ook kiezen we voor een inrichting die beter bij een 30km/h zone past. Denk aan verkeersremmende maatregelen, smallere wegen en optische versmalling door het aanbrengen van groen.
Het grootste gedeelte van de buurt is voorzien van een gescheiden riolering. Deze watert af richting de retentie aan de Nassaulaan. Om deze retentie te ontlasten willen we het bestaande hemelwaterriool vervangen door een infiltratieriool, zodat we ter plaatse al kunnen infiltreren. Daarom moeten we ook het gemend rioolstelsel vervangen.
2.29 Bredestraat in Leuth, herinrichting
Vanaf de Steenheuvelsestraat tot aan de Duffeltdijk is de weg aan vervanging toe.
De riolering dateert uit de midden jaren zestig. Uit de rioolinspectie in 2023 blijkt dat de riolering niet meer waterdicht is. Daarom is vervanging in combinatie met een wegreconstructie nodig. Omdat we de weg open moeten breken, vernieuwen we ook de verharding en het openbaar groen.
2.30 Pinksterbloemstraat in Leuth, herinrichting
Vanaf de Bredestraat tot aan de Korenbloemstraat vervangen we het riool. De riolering dateert uit de midden jaren zestig. Uit recente rioolinspectie (2023) blijkt dat de riolering niet meer waterdicht is. Vervanging in combinatie met een wegreconstructie is nodig. Omdat we de weg open moeten breken, vernieuwen we ook de verharding en openbaar groen.
2.31 Koningin Emmastraat in Ooij, herinrichting
Vanaf de Prins Hendriklaan tot de Koningin Julianalaan vervangen we de riolering. De riolering dateert uit de midden jaren zestig. Uit recente rioolinspectie (2023) blijkt dat de riolering niet meer waterdicht is. Vervanging in combinatie met een wegreconstructie is nodig. Omdat we de weg open moeten breken, vernieuwen we ook de verharding en openbaar groen.
2.32 t/m 2.34 vervangen bomen (essen)
Uit inspectiegegevens blijkt dat aantasting door de essentaksterfte toeneemt. Door deze ziekte sterven essen langzaam af. Op dit moment is er landelijk gezien nog geen herstel van de ziekte bekend. De verwachting is dat we de bomen op een bepaald moment moeten vervangen om schade en letsel door vallende takken te voorkomen.
2.35 Hobbemaweg in Groesbeek, herinrichting openbare ruimte
De meeste berken in deze straat hebben een matige conditie. Dat blijkt uit de laatste inspectiegegevens. Ondanks jaarlijkse snoeibeurten valt er relatief veel dood hout uit de bomen. Over het vallende hout en hinder van de bomen krijgen we geregeld melding.
Ondergronds zijn er ook problemen. Door wortelopdruk is het wegdek in matige tot slechte staat en groeit er onder de bomen niets. Daarom vervangen we de bomen. Daarvoor moet de weg voor een groot deel open. Vervanging van de verharding nemen we daarom mee. Omdat we de weg toch openbreken gaan we indien mogelijk het hemelwater afkoppelen van het gemengde rioolstelsel en infiltreren in de bodem.
2.36 Diverse locaties in Heilig Landstichting, vervangen verharding en groen
De meeste voetpaden en wegen in Heilig Landstichting zijn in de jaren 60 aangelegd. Voor paden en wegen is dat oud. Uit de laatste weg inspectie blijkt dat er veel oneffenheden zijn. Dit komt vooral doordat er in de afgelopen tien jaar meerdere keren werkzaamheden in de voetpaden en wegen zijn uitgevoerd. Bijvoorbeeld het vervangen van kabels en leidingen en het plaatsen van infiltratieschachten. Dit zijn putten waarin water verzamelt en in de bodem verdwijnt.
We gaan meerdere voetpaden en wegen vervangen. De gebakken stenen in de wegen gaan we opnieuw gebruiken omdat die nog goed zijn. De betontegels in de voetpaden moeten we vervangen. Gelijktijdig vernieuwen we plantsoenen waarin veel dode of slecht groeiende planten staan.
2.37 Lievensweg in Groesbeek, vervangen wegen en groen én afkoppelen riool
De openbare ruimte (vooral verharding en groen) in deze buurt is op leeftijd. Daarom gaan we ongeveer 9.000 vierkante meter verharding vervangen. Op enkele plekken ligt asfalt en dat vervangen we door klinkers. Omdat we de weg toch openbreken gaan we indien mogelijk het hemelwater afkoppelen van het gemengde rioolstelsel en infiltreren in de bodem.
Op plekken waar dat nodig is vervangen we ook het groen.
2.38 Van de Veldeweg in Groesbeek, vervangen wegen en groen én afkoppelen riool
De openbare ruimte (vooral verharding en groen) in deze buurt is op leeftijd, net zoals in de naastgelegen buurt Lievensweg. Daarom gaan we ongeveer 9.000 vierkante meter verharding vervangen. Op enkele plekken ligt asfalt en dat vervangen we door klinkers. Omdat we de weg toch openbreken gaan we indien mogelijk het hemelwater afkoppelen van het gemengde rioolstelsel en infiltreren in de bodem.
Op plekken waar dat nodig is vervangen we ook het groen.
2.39 Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom (€600.000 per jaar)
In 2018 stelde de gemeenteraad 6 miljoen euro beschikbaar voor een periode van 10 jaar. Per jaar komt hiervan 1/10e deel beschikbaar. Dit bedrag is bedoeld om asfalt door klinkers te vervangen. De gemiddelde kwaliteit van de asfaltwegen binnen in woonwijken (30 km/h-zones) is slecht. Dat zagen we tijdens de laatste inspectie. We gaan op deze plekken het asfalt vervangen door stenen.
Dit krediet zetten we als bijdrage bij andere projecten in. Is dit het geval? Dan vermelden we dit bij de projectomschrijving.
2.40 Afkoppelkrediet diverse rioleringen (€ 200.000 per jaar)
In het krediet voor het ‘vervangen van asfaltrijbanen’ (2.39) is geen geld opgenomen voor bijvoorbeeld het afkoppelen van regenwater. Dat is een gemiste kans, want het openmaken van de weg is hier een ideaal moment voor.
Door dit krediet op te nemen, is het mogelijk om binnen de geplande projecten regenwater af te koppelen. Daardoor kunnen we het vervangen van de verharding met het afkoppelen combineren (werk met werk maken).
Dit krediet zetten we als bijdrage bij andere projecten in. Is dit het geval? Dan vermelden we dit bij de projectomschrijving.
De aankomende periode maken we zogenaamde basisrioleringsplannen (BRP's). Bij het opstellen van deze plannen, bekijken we welke locaties binnen een bepaalde kern gevoelig zijn voor wateroverlast. Op basis van deze resultaten uit de plannen en ook onderzoeken, nemen we maatregelen om wateroverlast zo veel mogelijk te voorkomen. Daarvoor zetten we dit budget in.
Speelplekken
2.41 Vervangen speelplekken 2026
We plannen vervangingen op basis van het vastgestelde vervangingsschema, keuringen en inspectieresultaten. Niet de theorie, maar de praktijk -en vooral de veiligheid- staat voorop. Dit jaar vervangen we speelplekken op de volgende locaties:
- Fazantstraat, (basketbalveld), Beek
- Koningsholster (achter nr. 17) Beek
- Nesciostraat (naast nr. 1) Beek
- Hermelijnstraat (tussen nr. 35 en 36) Groesbeek
- Profetenlaan (tegenover nr. 19) Heilig Landstichting
- Boterbloem, (achter nr. 7) Millingen aan de Rijn
- Thilman Werenbertszstraat (naast nr. 19) Ubbergen
2.42 Vervangen speelplekken 2027
We bepalen de vervanging van speelplekken aan de hand van de theoretische levensduur, keuringen en inspecties. Dit jaar vervangen we speelplekken op de volgende locaties:
- Bezembinder (tegenover nr. 3) Groesbeek
- Hoflaan (tussen de Hoflaan en Mariëndaalseweg) Groesbeek
2.43 Vervangen speelplekken 2028
We bepalen de vervanging van speelplekken aan de hand van de theoretische levensduur, keuringen en inspecties. Dit jaar vervangen we speelplekken op de volgende locaties:
- Bremstraat (tegenover nr. 36) Groesbeek
- De Kamp (naast nr. 70) Millingen aan de Rijn
- Wilsonstraat (naast nr. 65) Millingen aan de Rijn
(Sport)accommodaties
2.44 - 2.47 Vervangingen volgens onderhoudsplan gebouwen.
Deze projecten betreffen de vervangingsinvesteringen op onze gebouwen. De geplande investeringen komen voort uit het meerjarig onderhoudsplan 2023-2032 zoals opgesteld door Planon. Zij voert voor ons de inspecties uit en stelt een meerjarig onderhoudsplan op.
Er zijn ook twee kleinere investeringen in sportzaal Morgenfit opgenomen in afwachting van definitieve besluitvorming over de sporthal Ooij. Als de nieuwbouw van de sporthal Ooij doorgaat, dan komen deze twee investeringen te vervallen.
2.48 Nieuwe sporthal Ooij
Op 18 september 2025 heeft de raad ingestemd met de voorkeurslocatie. De voorbereiding tot aanbesteding is in gang gezet.
2.49 Zwembad De Lubert
De raad neemt binnenkort een principebesluit. Hierna kan de voorbereiding worden opgestart. Het huidige zwembad wordt in 2026 gesloopt.
2.50 Gebouw fanfare St. Cecilia
Het voorbereidingskrediet (€ 121.350) voor onderzoekskosten is beschikbaar gesteld. De verwachte kosten voor nieuwbouw op basis van het huidige plan zijn ingeschat op € 2,3 miljoen. Het structurele effect op de begroting bedraagt € 92.000 (exclusief voorbereidingskrediet) vanaf 2028.
2.51 t/m 2.61 Sportaccommodaties
We hebben een meerjarig vervangingsschema gemaakt voor alle sportvelden en kleedkamers. Daarbij hebben we een verwachting gemaakt voor de komende jaren. Sportverenigingen moeten een aanvraag indienen voor een investeringsbijdrage.
Nieuwe investeringen programma 4 Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid
4.1 Aanschaf materieel 2029
Deze investering gaat over de aanschaf van auto's en materieel voor onze buitendienst. Bijvoorbeeld werkbussen en materieel om gladheid te bestrijden. Als het kan vervangen wij gereedschap en materieel die op fossiele brandstoffen werken door elektrische alternatieven.
4.2 Aanpassing gemeentehuis
Het gemeentehuis verdient een eigentijdse, moderne en duurzame inrichting, voor onze inwoners, het bestuur en voor onze medewerkers. De plannen voor de herinrichting richten zich concreet op de publieksruimte / de hal, de raadszaal en de inrichting en voorzieningen op kantoor. In de begroting zijn middelen geraamd voor aanpassingen in het gemeentehuis, maar waarschijnlijk niet voldoende. De plannen en de kosten leggen we ter besluitvorming voor. Het tijdstip daarvan is afhankelijk van de besluitvorming over de motie over de ravijnjaren.
Eerder opgenomen investeringen programma 4 Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid
4.3 Gemeentewerf Beek vervanging WTW installatie
Dit project betreft de vervangingsinvestering van de warmte terugwin-installatie. De geplande investering komt voort uit het meerjarig onderhoudsplan 2023-2032 zoals opgesteld door Planon. Zij voert voor ons de inspecties uit en stelt een meerjarenonderhoudsplan op.
4.4 t/m 4.6 Aanschaf materieel 2026-2028
Dit krediet is voor de vervanging en/of aanschaf van materieel voor de buitendienst. Het gaat om aanschaf van werkbussen en materieel om bijvoorbeeld wegen te vegen of gladheid te bestrijden. Als het kan vervangen wij gereedschap en materieel die op fossiele brandstof werken naar elektrisch.
