Bijlagen

MeerjarenInvesteringsPlan

MeerjarenInvesteringsPlan

De gemeente investeert jaarlijks vele miljoenen euro’s in wegen, plantsoenen, riool, (onderwijs)huisvesting, ICT, bedrijfsmiddelen etc. De investeringen nemen we jaarlijks in een Meerjaren investeringsplan (MIP) op. Dit plan gaat over een periode van vier jaar. Het MIP is een totaaloverzicht van alle voorgenomen investeringen. Hieronder leest u het MIP 2026-2029.

Onder de tabel met cijfers hebben we de investeringen kort toegelicht. De nummers in de tabel komen overeen met de nummers in de toelichtingen.

Project

Looptijd

Jaar inv.

Bruto inv.

Bijdrage

Netto inv.

KL2026

KL2027

KL2028

KL2029

KL2030

Nieuwe investeringen

Programma 1: Mens en Samenleving

1.1

St Maartenschool, nieuwbouw

40

2027

15.490.000

-

15.490.000

-

-

619.600

613.791

607.983

1.2

Achterstallig onderhoud de Sleutel

15

2026

105.000

-

105.000

-

8.575

8.470

8.365

8.260

1.3

Verduurzaming accommodaties

15

pm

pm

pm

Totaal programma 1: Mens en Samenleving

15.595.000

0

15.595.000

0

8.575

628.070

622.156

616.243

Eerder in begroting opgenomen investeringen

Programma 1: Mens en Samenleving

1.4

Basisschool en gymzaal Op de Horst

40

2026

3.769.850

-

3.769.850

-

150.794

149.380

147.967

146.553

Totaal eerder in begroting opgenomen investeringen programma 1: Mens en Samenleving

3.769.850

-

3.769.850

-

150.794

149.380

147.967

146.553

Nieuwe Investeringen

Programma 2: Leefomgeving, Duurzaamheid en Mobiliteit

2.1

Bredeweg Groesbeek, aanpassen rotonde

Projectvoorbereiding OPR

25

2026

59.000

59.000

-

3.245

3.210

3.174

3.139

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2026

257.000

257.000

-

14.135

13.981

13.827

13.672

2.2

De Mies Groesbeek, aanpassen afwatering

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2026

150.000

150.000

-

5.250

5.205

5.160

5.115

2.3

Lindestraat Beek, aanpak wateroverlast i.c.m. reconstructie

Projectvoorbereiding riolering

50

2026

94.000

85.455

8.545

-

299

297

294

291

Projectvoorbereiding OPR

25

2026

71.000

64.545

6.455

-

355

351

347

343

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2026

765.000

512.865

252.135

-

8.825

8.749

8.673

8.598

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2026

570.000

382.135

187.865

-

10.333

10.220

10.107

9.994

2.4

Generaal Gavinstraat Groesbeek, pilot groeiplaatsinrichting

-

Projectvoorbereiding OPR

25

2026

20.000

20.000

-

1.100

1.088

1.076

1.064

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2027

99.000

99.000

-

-

5.445

5.386

5.326

2.5

Meester Pontenstraat Leuth, reconstructie

Projectvoorbereiding riolering

50

2028

72.000

72.000

-

-

-

2.520

2.498

Projectvoorbereiding OPR

25

2028

79.000

79.000

-

-

-

4.345

4.298

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2029

473.000

473.000

-

-

-

-

16.555

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2029

522.000

522.000

-

-

-

-

28.710

2.6

Meidoornstraat e.o Beek, reconstructie

Projectvoorbereiding riolering

50

2028

90.000

90.000

-

-

-

3.150

3.123

Projectvoorbereiding OPR

25

2028

153.000

153.000

-

-

-

8.415

8.323

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2029

599.000

599.000

-

-

-

-

20.965

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2029

1.021.000

1.021.000

-

-

-

-

56.155

2.7

Nijerf, de Gaffel, de Zeis & de Ringel Groesbeek, vervangen groen

Projectvoorbereiding OPR

25

2028

48.000

48.000

-

-

-

2.640

2.611

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2029

316.000

316.000

-

-

-

-

17.380

2.8

Pompweg Groesbeek, reconstructie

Projectvoorbereiding riolering

50

2028

18.000

18.000

-

-

-

630

625

Projectvoorbereiding OPR

25

2028

20.000

20.000

-

-

-

1.100

1.088

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2029

68.000

68.000

-

-

-

-

2.380

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2029

74.000

74.000

-

-

-

-

4.070

2.9

Kerkdijk Ooij, vervangen verharding

Projectvoorbereiding riolering

50

2028

10.000

10.000

-

-

-

350

347

Projectvoorbereiding OPR

25

2028

125.000

125.000

-

-

-

6.875

6.800

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2029

74.000

74.000

-

-

-

-

2.590

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2029

886.000

886.000

-

-

-

-

48.730

2.10

De Wetering Millingen aan de Rijn, aanpassen straatwerk

Projectvoorbereiding riolering

50

2028

9.000

9.000

-

-

-

315

312

Projectvoorbereiding OPR

25

2028

28.000

28.000

-

-

-

1.540

1.523

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2029

127.000

127.000

-

-

-

-

4.445

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2029

391.000

391.000

-

-

-

-

21.505

2.11

Renoveren diverse riolen

Projectvoorbereiding riolering

50

2028

50.000

50.000

-

-

-

1.750

1.735

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2029

450.000

450.000

-

-

-

-

15.750

2.12

Renovatie pompgemalen 2026-2029

15

2026-2029

700.000

700.000

-

14.292

28.409

42.351

56.118

Totaal nieuwe investeringen programma 2: Leefomgeving, Duurzaamheid en Mobiliteit

8.488.000

1.045.000

7.443.000

-

57.833

76.954

124.025

376.180

Eerder in begroting opgenomen investeringen

Programma 2: Leefomgeving, Duurzaamheid en Mobiliteit

2.13

Ericastraat e.o. Groesbeek, reconstructie

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2026

1.173.000

-

1.173.000

-

41.055

40.703

40.351

39.999

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2026

2.038.000

-

2.038.000

-

112.090

110.867

109.644

108.422

2.14

Hogekamp Leuth, reconstructie

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2026

634.000

200.000

434.000

-

15.190

15.060

14.930

14.799

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2026

641.000

515.000

126.000

-

6.930

6.854

6.779

6.703

2.15

Centrum Groesbeek, herinrichten spoorbermen

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2026

218.000

-

218.000

-

11.990

11.859

11.728

11.598

2.16

Sprongstraat & Col. Ekmanstraat Beek, vervangen riolering

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2026

362.000

-

362.000

-

12.670

12.561

12.453

12.344

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2026

254.000

-

254.000

-

13.970

13.818

13.665

13.513

2.17

Margrietstraat Leuth, reconstructie

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2026

332.000

-

332.000

-

11.620

11.520

11.421

11.321

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2026

238.000

-

238.000

-

13.090

12.947

12.804

12.662

2.18

Prinsessenbuurt Ooij, reconstructie

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2027

960.000

-

960.000

-

-

33.600

33.312

33.024

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2027

989.000

-

989.000

-

-

54.395

53.802

53.208

2.19

Beatrixstraat Ooij, reconstructie

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2027

204.000

-

204.000

-

-

7.140

7.079

7.018

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2027

318.000

-

318.000

-

-

17.490

17.299

17.108

2.20

Ketelstraat De Horst, reconstructie

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2026

670.000

-

670.000

-

23.450

23.249

23.048

22.847

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2026

536.000

-

536.000

-

29.480

29.158

28.837

28.515

2.21

Oude Kleefsebaan Berg en Dal, rioolrenovatie relinen

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2026

1.022.000

-

1.022.000

-

35.770

35.463

35.157

34.850

2.22

Jan Arntzstraat in Kekerdom, reconstructie

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2026

203.000

-

203.000

-

7.105

7.044

6.983

6.922

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2026

269.000

-

269.000

-

14.795

14.634

14.472

14.311

2.23

Nijverheidsweg in Groesbeek, reconstructie

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2026

236.000

-

236.000

-

8.260

8.189

8.118

8.048

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2026

233.000

-

233.000

-

12.815

12.675

12.535

12.396

2.24

Zeelandsestraat (binnen de bebouwde kom) Millingen aan de Rijn, herinrichting

Projectvoorbereiding riolering

50

2026

26.000

-

26.000

-

910

902

894

887

Projectvoorbereiding OPR

25

2026

89.000

-

89.000

-

4.895

4.842

4.788

4.735

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2027

158.000

-

158.000

-

-

5.530

5.483

5.435

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2027

529.000

-

529.000

-

-

29.095

28.778

28.460

2.25

Zeelandsestraat - Plezenburgestraat (buiten de bebouwde kom) Leuth, herinrichten

Projectvoorbereiding OPR

25

2026

80.000

-

80.000

-

4.400

4.352

4.304

4.256

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2027

1.168.000

-

1.168.000

-

-

64.240

63.539

62.838

2.26

Hoefseweg Millingen aan de Rijn, asfalteren zandpad

Projectvoorbereiding OPR

25

2026

28.000

-

28.000

-

1.540

1.523

1.506

1.490

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2027

300.000

-

300.000

-

-

16.500

16.320

16.140

2.27

Lagewald - Boersteeg Groesbeek, planten bomen

Projectvoorbereiding OPR

25

2026

70.000

-

70.000

-

3.850

3.808

3.766

3.724

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2027

888.000

-

888.000

-

-

48.840

48.307

47.774

2.28

Oranjebuurt Berg en Dal, herinrichting

Projectvoorbereiding riolering

50

2026

103.000

-

103.000

-

3.605

3.574

3.543

3.512

Projectvoorbereiding OPR

25

2026

171.000

-

171.000

-

9.405

9.302

9.200

9.097

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2027

842.000

-

842.000

-

-

29.470

29.217

28.965

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2027

1.399.000

-

1.399.000

-

-

76.945

76.106

75.266

2.29

Bredestraat in Leuth, Herinrichting

Projectvoorbereiding riolering

50

2027

99.000

-

99.000

-

-

3.465

3.435

3.406

Projectvoorbereiding OPR

25

2027

72.000

-

72.000

-

-

3.960

3.917

3.874

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2028

979.000

-

979.000

-

-

-

34.265

33.971

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2028

711.000

-

711.000

-

-

-

39.105

38.678

2.30

Pinksterbloemstraat in Leuth, Herinrichting

Projectvoorbereiding riolering

50

2027

37.000

-

37.000

-

-

1.295

1.284

1.273

Projectvoorbereiding OPR

25

2027

21.000

-

21.000

-

-

1.155

1.142

1.130

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2028

294.000

-

294.000

-

-

-

10.290

10.202

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2028

163.000

-

163.000

-

-

-

8.965

8.867

2.31

Koningin Emmastraat in Ooij, Herinrichting

Projectvoorbereiding riolering

50

2027

14.000

-

14.000

-

-

490

486

482

Projectvoorbereiding OPR

25

2027

26.000

-

26.000

-

-

1.430

1.414

1.399

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2028

116.000

-

116.000

-

-

-

4.060

4.025

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2028

207.000

-

207.000

-

-

-

11.385

11.261

2.32

Beek Noord, vervangen bomen (essen)

Projectvoorbereiding OPR

25

2027

8.000

-

8.000

-

-

440

435

430

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2028

165.000

-

165.000

-

-

-

9.075

8.976

2.33

Nieuwe Drulseweg in Groesbeek, vervangen bomen (essen)

Projectvoorbereiding OPR

25

2027

9.000

-

9.000

-

-

495

490

484

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2028

187.000

-

187.000

-

-

-

10.285

10.173

2.34

Dijkgraaf van Wijckweg in Ooij, vervangen bomen (essen)

Projectvoorbereiding OPR

25

2027

18.000

-

18.000

-

-

990

979

968

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2028

361.000

-

361.000

-

-

-

19.855

19.638

2.35

Hobbemaweg in Groesbeek, herinrichting openbare ruimte

Projectvoorbereiding riolering

50

2027

3.000

-

3.000

-

-

105

104

103

Projectvoorbereiding OPR

25

2027

66.000

-

66.000

-

-

3.630

3.590

3.551

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2028

46.000

-

46.000

-

-

-

1.610

1.596

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2028

913.000

-

913.000

-

-

-

50.215

49.667

2.36

Diverse locaties in Heilig Landstichting, vervangen verharding en groen

Projectvoorbereiding riolering

50

2027

1.000

-

1.000

-

-

35

35

34

Projectvoorbereiding OPR

25

2027

52.000

-

52.000

-

-

2.860

2.829

2.798

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2028

43.000

-

43.000

-

-

-

1.505

1.492

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2028

2.182.000

-

2.182.000

-

-

-

120.010

118.701

2.37

Lievensweg in Groesbeek, vervangen wegen, groen én afkoppelen riool.

Projectvoorbereiding riolering

50

2027

47.000

-

47.000

-

-

1.645

1.631

1.617

Projectvoorbereiding OPR

25

2027

121.000

-

121.000

-

-

6.655

6.582

6.510

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2028

440.000

-

440.000

-

-

-

15.400

15.268

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2028

1.107.000

-

1.107.000

-

-

-

60.885

60.221

2.38

Van de Veldeweg in Groesbeek, vervangen wegen, groen én afkoppelen riool.

Projectvoorbereiding riolering

50

2027

47.000

-

47.000

-

-

1.645

1.631

1.617

Projectvoorbereiding OPR

25

2027

114.000

-

114.000

-

-

6.270

6.202

6.133

Uitvoering, Vervangen riolering

50

2029

441.000

-

441.000

-

-

-

-

15.435

Uitvoering, Vervangen OPR

25

2029

1.045.000

-

1.045.000

-

-

-

-

57.475

2.39

Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom 2019-2028

25

2026-2027

1.200.000

-

1.200.000

-

33.000

65.640

64.920

64.200

2.40

Afkoppelkrediet diverse rioleringen (€ 200.000 per jaar)

50

2026-2027

400.000

-

400.000

-

7.000

13.940

13.820

13.700

Speelplekken

2.41

Vervangen speelplekken 2026

10

2026

177.500

177.500

20.413

20.146

19.880

19.614

2.42

Vervangen speelplekken 2027

10

2027

70.000

70.000

-

8.050

7.945

7.840

2.43

Vervangen speelplekken 2028

10

2028

62.500

62.500

-

-

7.188

7.094

(Sport)accommodaties

2.44

Parkeergarage Bellevue Groesbeek, vervangen vloerafwerklaag

15

2027

36.000

-

36.000

-

-

2.940

2.904

2.868

2.45

Sportzaal Morgen-Fit Ooij

Vervangen sportvloer

15

2026

50.820

-

50.820

-

4.150

4.099

4.049

3.998

Vervangen houten schroten

15

2026

54.450

-

54.450

-

4.447

4.392

4.338

4.283

2.46

Sporthal Heuvelland Groesbeek

Vervangen armaturen

15

2026

64.460

-

64.460

-

5.264

5.200

5.135

5.071

Heuvelland Sporthal dakventilatie sporthal 1 en 2

15

2026

30.250

30.250

-

2.470

2.440

2.410

2.380

Heuvelland Sporthal regelkast technische ruimte/beheer

15

2026

42.350

42.350

3.459

3.416

3.374

3.332

2.47

Sportzaal BIGA Groesbeek

Opwaarderen sportvloer Sika

15

2026

30.250

30.250

-

2.470

2.440

2.410

2.380

Vlakke dakafwerking

15

2027

29.645

-

29.645

-

-

2.421

2.391

2.362

Dakwerkzaamheden nieuwe laag en dakpannen

15

2027

12.705

12.705

-

-

1.038

1.025

1.012

Dakventiatie en luchtbehandeling

15

2027

42.713

42.713

-

-

3.488

3.446

3.403

2.48

Nieuwe sporthal Ooij

40

2027

8.732.000

-

8.732.000

-

407.838

403.685

399.533

2.49

Zwembad De Lubert

40

2028

12.285.000

12.285.000

-

-

594.545

588.391

2.50

Gebouw fanfare St. Cecilia

40

2027

2.300.000

2.300.000

-

92.000

91.138

90.275

2.51

Kleedkamers Groesbeekse Boys

40

2026

350.000

-

350.000

-

14.000

13.869

13.738

13.606

2.52

Kleedkamers TV Leuth

40

2026

29.000

-

29.000

-

1.160

1.149

1.138

1.127

2.53

Kleedkamers TV Berg en Dal

40

2026

145.000

-

145.000

-

5.800

5.746

5.691

5.637

2.54

Sportaccommodaties Vervanging kleedkamers

40

2027-2029

1.539.604

-

1.539.604

-

-

61.584

61.007

60.429

2.55

DVSG: bijveld nr 2 bovenlaag

12

2026

375.000

-

375.000

-

36.875

36.406

35.938

35.469

2.56

Korfbal Op de Horst: hoofdveld 1 bovenlaag

12

2026

120.500

-

120.500

-

11.849

11.699

11.548

11.397

2.57

Sportaccommodaties Vervanging velden

10-20

2027-2029

866.784

-

866.784

-

-

62.514

71.289

79.191

2.58

TV Leuth: verv.baan 1 en 2 toplaag

15

2026

14.500

-

14.500

-

1.184

1.170

1.155

1.141

2.59

TV Leuth: verv.baan 1 en 2 onderlaag

30

2026

66.860

-

66.860

-

3.232

3.198

3.165

3.131

2.60

Tennisaccommodaties Aanpassing/vervanging

10-40

2027-2029

817.055

-

817.055

-

-

33.791

33.379

49.717

2.61

Sportaccommodaties Materialen sportvelden

30

2027-2029

28.800

-

28.800

-

-

1.392

1.378

1.363

Totaal eerder in begroting opgenomen investeringen programma 2: Leefomgeving, Duurzaamheid en Mobiliteit

57.509.746

715.000

56.794.746

-

555.658

1.686.723

2.677.292

2.747.586

Nieuwe investeringen

Programma 4: Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

4.1

Aanschaf materieel 2029

8

2029

159.000

-

159.000

-

-

-

-

22.260

4.2

Aanpassing gemeentehuis

verbouwen gemeentehuis

40

2027

2.013.000

2.013.000

80.520

79.765

79.010

verduurzamen gemeentehuis

15

2027

935.000

935.000

-

76.358

75.423

74.488

Totaal nieuwe investeringen programma 4: Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

3.107.000

-

3.107.000

-

-

156.878

155.188

175.759

Eerder in begroting opgenomen investeringen

Programma 4: Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

4.3

Gemeentewerf Beek, vervanging warmteterugwin-installatie

15

2026

60.000

-

60.000

-

4.900

4.840

4.780

4.720

4.4

Aanschaf materieel 2026

8

2026

187.000

187.000

-

26.180

25.829

25.479

25.128

4.5

Aanschaf materieel 2027

8

2027

145.000

-

145.000

-

-

20.300

20.028

19.756

4.6

Aanschaf materieel 2028

8

2028

162.000

-

162.000

-

-

-

22.680

22.376

Totaal eerder in begroting opgenomen investeringen programma 4: Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

554.000

-

554.000

-

31.080

50.969

72.967

71.981

Totaal nieuwe investeringen alle programma's

27.190.000

1.045.000

26.145.000

-

66.408

861.902

901.370

1.168.181

Totaal eerder in begroting opgenomen investeringen alle programma's

61.833.596

715.000

61.118.596

-

737.532

1.887.073

2.898.225

2.966.119

Totaal investeringen alle programma's

89.023.596

1.760.000

87.263.596

-

803.940

2.748.975

3.799.595

4.134.300

waarvan riolering

13.681.000

798.320

12.882.680

-

195.301

299.286

386.738

475.640

Nieuwe investeringen programma 1 Mens en Samenleving
1.1 St. Maartenschool, nieuwbouw   
De bouwkundige en functionele staat van alle scholen in Berg en Dal onderzoeken we op dit moment. Uit de eerste inzichten blijkt dat de bouwkundige en functionele staat van de Maartenschool slecht is. De gemeente dient wettelijk gezien te zorgen voor adequate huisvesting van scholen.

1.2 Achterstallig onderhoud de Sleutel
Het reguliere en vervangingsonderhoud van de Sleutel is de laatste jaren niet uitgevoerd. Er is een nieuwe stichting opgericht die de achterstanden gaat wegwerken.

1.3 Verduurzaming accommodaties   
In verband met onze duurzaamheidsdoelstellingen en ambitie om klimaatneutraal te zijn, is het noodzakelijk om onze eigen accommodaties te verduurzamen. Nadere uitwerking hierover volgt nog.

Eerder opgenomen investeringen programma 1 Mens en Samenleving

1.4 Nieuwbouw basisschool en gymzaal Op de Horst
In december 2024 heeft de raad de locatie sportcomplex aan de Hoge Horst aangewezen als locatie voor de nieuwbouw van School op de Horst. Het beschikbare krediet van € 5.450.000 is opgehoogd naar € 8.300.000 (waarvan € 415.000 voorbereidingskrediet). Uit het IHP (Integraal Huisvestingsplan) blijkt dat er een aanvullend krediet nodig is van € 1.300.000. Het benodigde krediet is daardoor € 8.300.000 + € 1.300.000 = € 9.600.000. Het aanvullende krediet van € 1.300.000 is op basis van een herziene calculatie uit het IHP.

Nieuwe investeringen programma 2 Leefomgeving, duurzaamheid en mobiliteit

2.1 Bredeweg Groesbeek, aanpassen rotonde
De voorrangssituatie op de rotonde voldoet niet aan de geldende richtlijnen en wijkt af van de inrichting van andere rotondes in de gemeente. Dit leidt tot onduidelijkheid bij weggebruikers.
Daarnaast is er vanuit de afdeling Verkeer de wens om de fietsverbinding tussen het noorden en het zuiden, in de richting van Breedeweg, te verbeteren. Met dit doel starten we al op de Jan Steenweg, als onderdeel van het project Gooiseweg-Zuid. Hier realiseren we een fietsstraat.

2.2 De Mies Groesbeek, aanpassen afwatering
Huidige rioleringssysteem op de Mies is een zogenaamd VGS-systeem (Verbeterd gescheiden stelsels). Dit betekent dat we nog ruim 90% van het hemelwater verpompen naar de rioolwaterzuivering.
Het opvangen en mengen van regenwater met vuilwater, om het vervolgens te zuiveren, is niet duurzaam. Daarom starten we een onderzoek naar mogelijke maatregelen om de afvoer van hemelwater naar de zuivering zoveel mogelijk te beperken. Het doel is om het bestaande rioolsysteem om te bouwen naar een zogenaamd VGS-systeem 2.0.

2.3 Lindestraat Beek, aanpak wateroverlast i.c.m. reconstructie
Uit een SSW-studie (Systeemoverzicht Stedelijk Water) voor de kern Beek en Ubbergen blijkt dat de aanleg van een zogenaamde “blauwe ader” in de Lindenstraat de wateroverlast in de kern Beek aanzienlijk verminderd.
Gecombineerd met de aanleg van deze blauwe ader gaan we de openbare ruimte inclusief het groen anders inrichten.

Voor de voorbereiding is €150.000,- beschikbaar vanuit het GRP (aanpak wateroverlast).
Voor de uitvoering is €895.000,- beschikbaar vanuit het GRP (aanpak wateroverlast).

2.4 Generaal Gavinstraat Groesbeek, pilot groeiplaatsinrichting
De verhardingsopdruk rondom bomen in deze wijk is op meerdere locaties onacceptabel. 
Daarbij zijn straten relatief grijs, terwijl er ruimte voor extra groen is.

Dit is een kleinschalig project. Ter hoogte van huisnummer 201-417 gaan we groeiplaatsen onderzoeken en aanpassen. Het doel is om uiteindelijk voor alle bomen in deze wijk goede groeiplaatsen te realiseren. Door de juiste groeiplaatsinrichting krijgen bomen toegang tot voeding en water.
In de wijk staan ongeveer 225 bomen waarvan we uiteindelijk de helft willen vervangen. Ook gaan uiteindelijk ongeveer 4.500 m 2 groen vernieuwen.

2.5 Meester Pontenstraat Leuth, reconstructie
In 2023 inspecteerden we de riolering. Uit de inspectie bleek dat de riolering in de Meester Pontenstraat en een deel van de Pastoor van Tielstraat aan vervanging toe is. De riolering dateert uit 1967 en voldoet niet meer aan de huidige eisen.
We hebben de situatie bij verschillende beheerdisciplines in kaart gebracht, wat heeft geleid tot de opzet van een gecombineerd project. We vervangen niet alleen de riolering, maar richten ook de openbare ruimte, volledig opnieuw in.

2.6 Meidoornstraat e.o. Beek, reconstructie
Inspectie toont aan dat de riolering in de Meidoornstraat aan vervanging toe is. De huidige rioolbuizen zijn van 1958. Een inventarisatie onder verschillende beheerdisciplines heeft geleid tot een gecombineerd project. Naast de vervanging van de riolering richten we de openbare ruimte opnieuw in. Tegelijkertijd verbeteren we de voorzieningen voor voetgangers.

2.7 Nijerf, Gaffel, de Zeis & Ringel Groesbeek, vervangen groen
Dit project omvat meerdere deelprojecten in een wijk.

  • De Gaffel. We gaan groeiplaatsen vergroten en inplanten.
  • De Zeis. We gaan bomen vervangen door andere soorten die er beter groeien.
  • De Zeis. We gaan groeiplaatsen vergroten en inplanten.
  • De Strekel. We gaan de groeiplaatsen aanpassen en verbinden.
  • De Ringel. We gaan groeiplaatsen vergroten en inplanten.
  • De Eg. We gaan groeiplaatsen vergroten en inplanten.

2.8 Pompweg Groesbeek, reconstructie
De weg heeft het einde van zijn levensduur bereikt en is aan vervanging toe. Daarom vervangen we de weg en gaan we deze als verblijfsstraat inrichten (eenrichtingsweg). We vervangen ook het rioolstelsel. Afkoppelen is geen optie en voor vergroenen is helaas geen ruimte.

2.9 Kerkdijk Ooij, vervangen verharding
De weg heeft het einde van zijn levensduur bereikt. Daarom gaan we alle bestrating vervangen (ongeveer 5.000 m 2 ). We maken werk met werk en vervangen de huisaansluitingen op het riool in het werk. Ook gaan we zieke essen (essentaksterfte) en populieren vervangen door gezonde bomen.

2.10 De Wetering Millingen aan de Rijn, aanpassen straatwerk
Bij de aanleg van deze woonwijk is gekozen voor het toepassen van waterdoorlatende bestrating. Onder de verharding is een zogenaamd lavapakket aangelegd, dat dient als tijdelijke waterberging. Dit pakket houdt het regenwater vast en voert het vertraagd af. Het regenwater stroomt via de voegen van de bestrating naar dit pakket. De voegen van de bestrating moeten we om de twee jaar reinigen. En dat is zeer arbeidsintensief en zeer kostbaar.
We gaan de bestaande bestrating vervangen, waarvoor het water richting lage punten stroomt. Op deze punten plaatsen we kolken die we aansluiten op infiltratiekratten onder het lava pakket.

2.11 Renoveren diverse riolen
Op basis van uitgevoerde riool-inspecties worden zogenaamde Maatregelplannen (MRP) opgesteld voor de riolering.
Vanuit verschillende MRP’s is een verzamellijst opgesteld van te renoveren riolen. We kiezen voor renovatie omdat we conventionele vervanging niet kunnen combineren met reconstructie van de bovenliggende wegverharding.
Rioolrenovatie doen we met de kousmethode. Een flexibele "kous" wordt in het riool gebracht. Dit is een soort lange, zachte buis die in het bestaande riool past.
Als de kous op de juiste plek zit, wordt die met lucht of water opgeblazen zodat hij strak tegen de binnenkant van het oude riool komt. Daarna wordt de kous hard gemaakt en is het riool hersteld.

2.12 Renovatie pompgemalen 2026-2030
Een pompgemaal verpompt (vervuild) water naar een hoger gelegen afwateringssysteem of riool. Jaarlijks moeten we verschillende pompgemalen vervangen en/of renoveren om het functioneren te garanderen. De renovatie kan elektrotechnisch, mechanisch of civieltechnisch zijn.

Eerder opgenomen investeringen programma 2 Leefomgeving, duurzaamheid en mobiliteit

2.13 Ericastraat en omgeving Groesbeek, reconstructie
Uit de laatste weginspectie blijkt dat de kwaliteit van de weg slecht is. Daarom gaan we deze vervangen. We vervangen het asfalt door klinkers, omdat dit beter bij de functie van de weg past. Voetpaden en parkeerhavens, vervangen we ook.
Omdat we hier met de weg aan de slag gaan, hebben we ook naar de status van het riool gekeken. Uit de laatste inspectie blijkt dat veel strengen in dit gebied de kwaliteit matig hebben gekregen. Vanwege die beoordeling en omdat er nog een gemengd stelsel ligt, vervangen we ook het riool door een gescheiden stelsel. Daarbij koppelen we hemelwater af, zodat het ter plekke kan infiltreren.
In het werk nemen we het groen mee en hebben we uiteraard ook aandacht voor verkeersremmende maatregelen. Vooral het gebied rondom de school heeft onze aandacht.
In de omgeving zijn meer projecten gepland. Daarom hebben we de voorbereiding naar 2024 verplaatst. Daardoor is het mogelijk om meerdere projecten gelijktijdig voor te bereiden en kunnen we ze beter op elkaar afstemmen.

2.14 Hogekamp Leuth, reconstructie
De huidige asfaltverharding in de woonwijk Hoge Kamp is in slechte staat. Daarom gaan we die vervangen door een klinkerweg. Klinkers passen beter bij het karakter van de buurt en de functie van de weg. Omdat we het straatwerk vervangen, maken we van de gelegenheid gebruik om het gemengd rioolstelsel door een gescheiden rioolstelsel te vervangen. Regenwater voeren we af richting de naastgelegen watergangen.

Naast de klinkerverharding die er komt, besteden we ook aandacht aan breedtes en bochtstralen van de wegen.
De parkeerdruk in deze wijk is hoog. Mogelijk kunnen we de straat anders inrichten waardoor er meer parkeerplekken zijn, zonder dat dit ten koste van groen gaat.
In dit project is een bijdrage van € 515.000 vanuit project 2.39: vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom verwerkt en € 200.000 vanuit project 2.40: afkoppelkrediet diverse rioleringen.

2.15 Centrum Groesbeek, herinrichten spoorbermen
In 2019 heeft de gemeente de spoorlijn van Prorail overgenomen. Met name het gedeelte vanaf het centrum (Wisselpad) tot aan de Hulsbroek ziet er onverzorgd uit. Dit terwijl de Draisine er rijdt en het fietspad veel gebruikt wordt. Daarom gaan we de spoorbermen anders inrichten, zodat we het goed kunnen onderhouden. Het grootste gedeelte zal een natuurlijke inrichting krijgen. Door bijvoorbeeld pleksgewijs te verschralen, geven we bepaalde soorten en kruiden meer kans en dat heeft een positief op de biodiversiteit langs het spoor.

2.16 Sprongstraat en Colonel Ekmanstraat Beek, vervangen riolering
In 2020 hebben we de riolering in de gehele kern Beek gereinigd en gecontroleerd. Uit de controle blijkt dat de kwaliteit van het grootste gedeelte riolering in de Sprongstraat en Colonel Ekmanstraat slecht is. Het vervangen van de riolering is nodig.
Het afkoppelen van het regenwater nemen we mee. Dit doen we door een extra leiding aan te leggen. Bij het opnieuw inrichten van de Baron van Voorst tot Voorststraat legden we een aansluiting voor hemelwater richting de percelen. Hier kunnen we op aansluiten, net als op de hemelwaterafvoer in de Oude Gracht.

Omdat we het riool moeten vervangen, moet ook de weg eruit. Het straatmateriaal in de Sprongstraat is nog goed en willen we opnieuw gebruiken. Hetzelfde geldt voor de stoeptegels in de Colonel Ekmanstraat.
Wel willen we de rijbaan en het laatste stukje asfalt van de Colonel Ekmanstraat richting de Bongerdstraat in gebakken stenen leggen. De straatverlichting langs de rijbaan vernieuwen we ook meteen.
De weg is als erftoegangsweg onderdeel van de 30km/h-zone. We willen de inrichting van de weg behouden en verbeteren als dat kan. In de Sprongstraat houden we rekening met vrachtwagens vanaf de supermarkt.

2.17 Margrietstraat Leuth, reconstructie
De riolering in de Margrietstraat is slecht. Deze moeten we vervangen. Op het gedeelte ter hoogte van huisnummers 30 t/m 38 hoeven we alleen de huisaansluitingen te vervangen. De riolering in dit gedeelte is in 2016 vernieuwd (middels de zogenaamde kousmethode). Omdat de weg toch open moet, vernieuwen we meteen de bestrating.

Op dit moment is de weg een 30km/h-zone. Dit past bij een erftoegangsweg. We willen de inrichting van de weg behouden en verbeteren als dat kan.

In 2021 zijn er nieuwe bomen geplant. Omdat de verharding eruit moet, ontstaat de kans om meer groeiruimte voor deze bomen te maken. Ook willen we de straat groener inrichten. Daardoor krijgt de straat de uitstraling van een erftoegangsweg.  

2.18 Prinsessenbuurt Ooij, reconstructie
In 2021 hebben we de riolering in de Nassaustraat geheel vervangen door een vuil- en een hemelwaterriool. In de Nassaustraat zijn toen voorbereidingen gemaakt om ook in de aansluitende straten de riolering te vervangen door een vuilwaterriool en een hemelwaterafvoer. In de Bernhardstraat, Irenestraat, Christinastraat en het Schoolpad willen we het bestaande gemengde riool vervangen door een hemelwaterriool en vuilwaterriool. In de Wethouder Verrietstraat gaan we een hemelwaterriool aanleggen. Het bestaande gemengde riool gaan we ook aanpassen. Dat is nodig om de werking van dit riool te verbeteren.
De weg moet open. Daarom leggen we meteen nieuwe bestrating. Het vervangen van de bestaande straatverlichting door LED is ook onderdeel van het plan.

De weg is een 30km/h-zone. Dit past bij een erftoegangsweg. We willen de inrichting van de weg behouden en verbeteren als dat kan. Verder zijn er wensen om de kruising Bernhardstraat/Beatrixstraat te verbeteren. Dit vanwege het project ‘schoolzones en schoolthuisroutes’. Mogelijk kunnen we dat met dit project combineren.
We willen deze buurt ook groener maken, omdat we steeds vaker te maken hebben met zware regenbuien of extreme warmte.
Ook willen we plantsoenen en grasvelden verlagen en daar regenwater in de bodem laten verdwijnen.

2.19 Beatrixstraat Ooij, reconstructie
Bij dit project gaat het om de Beatrixstraat in Ooij. Ook de kruising Koningin Julianalaan tot de kruising Prins Bernhardstraat nemen we mee. Op deze locatie gaan we de straat mooier maken door bijvoorbeeld nieuwe stenen te leggen. Dat doen we omdat de bestaande bestrating slecht en verouderd is. Omdat de weg eruit moet, vervangen we ook meteen twee rioolstrengen in de Beatrixstraat. Deze zijn in slechte staat.
We kijken hoe we de weg kunnen inrichten, zodat dit past bij een 30km/h-zone. Het vervangen van de oude lantarenpalen door nieuwe masten met LED verlichting hoort daar ook bij.

2.20 Ketelstraat de Horst, reconstructie
In 2020 is de riolering in de kern De Horst gecontroleerd. We zagen dat de kwaliteit van de riolering in de Ketelstraat slecht is. De afwatering is ook slecht. Dat blijkt uit de jaarlijkse reiniging die nodig is. Vervanging van het riool is dus nodig. Het huidige riool ligt onder de kabels en leidingen. We moeten het nieuwe riool onder de weg leggen en dat betekent dat de weg open moet.
Het asfalt is slecht en moeten we vervangen. Dit gaat om het gedeelte van de komgrens Hoge Horst tot aan de komgrens Ketelstraat.

De weg is onderdeel van de 30km/h-zone in de bebouwde kom van De Horst. Daarom willen we de weg iets anders inrichten. Bijvoorbeeld door er een erftoegangsweg van te maken.

2.21 Oude Kleefsebaan Berg en Dal, rioolrenovatie.
In 2018 hebben we de riolering in de gehele kern Berg en Dal gereinigd en gecontroleerd. Uit deze inspectie blijkt dat de kwaliteit van een groot gedeelte van de riolering in de Oude Kleefsebaan slecht is.
In 2009 is de hele Oude Kleefsebaan opnieuw ingericht. Daarnaast is dit een zeer drukke weg voor lokaal verkeer. Daarom kiezen wij ervoor om het bestaande riool te renoveren door de zogenaamde kous-methode toe te passen. Dat betekent simpel gezegd dat we het bestaande riool van binnenuit herstellen. Daardoor hoeft de weg niet open en is er bijna geen overlast voor verkeer.

2.22 Jan Arntzstraat in Kekerdom, reconstructie   
In 2010 is het bestemmingsplan Jan Arnztstraat vastgesteld. Door verschillende oorzaken heeft de realisatie van de woningbouw op deze locatie nooit plaatsgevonden. Op dit moment is het plan weer actueel.
Om te voldoen aan de wateropgave moeten we een hemelwaterafvoer aanleggen. Hiervoor moeten we de weg open breken en opnieuw inrichten. Dit is een mooie kans om het huidige riool, daterend uit 1969, gelijktijdig te vervangen. Omdat er op sommige plekken een vrij breed trottoir ligt en er kleine vormbomen staan, maken we van het moment gebruik om de straat de vergroenen.

2.23 Nijverheidsweg in Groesbeek, reconstructie   
De riolering in de Nijverheidsweg dateert uit 1960. Uit de laatste rioolinspectie blijkt dat de kwaliteit van de riolering matig tot slecht is. Helaas is het niet mogelijk om de leidingen te renoveren en is volledige vervanging noodzakelijk.
Vanaf het Montessori college ligt een gescheiden rioolstelsel en dat komt in een gemengd rioolstelsel samen in de Nijverheidsweg. Als we kunnen infiltreren, scheiden we de verschillende waterstromen in de Nijverheidsweg.
Omdat we de weg toch open moeten breken, brengen we nieuwe verharding aan en richten we de weg beter in op de gebruikers (volgens verkeersmodel ongeveer 1.200 fietsers en 800 automobilisten op een dag).
Voor een pand aan de Nijverheidsweg is een herontwikkeling in voorbereiding. We stemmen de werkzaamheden op elkaar af.

2.24 Zeelandsestraat (binnen de bebouwde kom) Millingen aan de Rijn, herinrichting
Het werk omvat het gedeelte van de Zeelandsestraat vanaf de Paverskamp tot aan de kruising met de Lange Poal. In 2021 hebben we de riolering geïnspecteerd. Uit de inspectieresultaten bleek dat een gedeelte van de riolering in de Zeelandsestraat slecht is. Daarom gaan we dat deel vervangen. Inventarisatie bij de verschillende beheerdisciplines heeft geresulteerd in een gecombineerd project. We gaan dit gedeelte van de Zeelandsestraat zowel onder- als bovengronds opnieuw inrichten. De bestaande (grote) bomen proberen we te behouden.

2.25 Zeelandsestraat - Plezenburgestraat (buiten de bebouwde kom) Leuth, herinrichting
Uit de weginspectie is gebleken dat de wegvakken aan het eind van hun levensduur zijn. Daarom gaan we 3.5 kilometer asfaltweg vervangen.
Bij de uitwerking houden we rekening met een amendement van 1 april 2021 (of de uitkomsten van het onderzoek): ‘Het verkeersluw maken van de Zeelandsestraat onderzoeken en zo mogelijk invoeren door deze straat vanaf Boerderij De Notenboom voor autoverkeer (uitgezonderd bestemmingsverkeer) af te sluiten en op die manier ook deels terug te gegeven aan de natuur en omgeving’.

2.26 Hoefseweg Millingen aan de Rijn, asfalteren zandpad
Een gedeelte van de onverharde weg willen we onderhoudsvrij maken door deze te asfalteren. Het gaat om de zandweg vanaf de Molenweg tot aan de eerste boerderij (ongeveer 800 meter).

2.27 Lagewald - Boersteeg Groesbeek, planten bomen
De bermen langs de Lagewald en Boersteeg moeten we regelmatig herstellen. Dit komt doordat (grote) voertuigen de bermen stuk rijden, terwijl de weg in principe breed genoeg is. Op plekken waar dat kan, planten we bomen in de bermen. Hierdoor wordt de buurt nog groener en beperken we schade aan de bermen.
Uiteraard houden we rekening met de ligging van kabels en leidingen, zichtlijnen en andere ontwikkelingen.

2.28 Oranjebuurt Berg en Dal, herinrichting
De Oranjelaan, het Vierparkenpad, de Prins Alexanderlaan, Willem de Zwijgerlaan en de Prins Mauritslaan zijn verouderd. Dat blijkt uit inspectiegegevens en eigen waarnemingen. Daarom gaan we de verharding en het groen vervangen. Waar het kan vergroenen we de buurt. Ook kiezen we voor een inrichting die beter bij een 30km/h zone past. Denk aan verkeersremmende maatregelen, smallere wegen en optische versmalling door het aanbrengen van groen.
Het grootste gedeelte van de buurt is voorzien van een gescheiden riolering. Deze watert af richting de retentie aan de Nassaulaan. Om deze retentie te ontlasten willen we het bestaande hemelwaterriool vervangen door een infiltratieriool, zodat we ter plaatse al kunnen infiltreren. Daarom moeten we ook het gemend rioolstelsel vervangen.

2.29 Bredestraat in Leuth, herinrichting
Vanaf de Steenheuvelsestraat tot aan de Duffeltdijk is de weg aan vervanging toe.
De riolering dateert uit de midden jaren zestig. Uit de rioolinspectie in 2023 blijkt dat de riolering niet meer waterdicht is. Daarom is vervanging in combinatie met een wegreconstructie nodig. Omdat we de weg open moeten breken, vernieuwen we ook de verharding en het openbaar groen.

2.30 Pinksterbloemstraat in Leuth, herinrichting
Vanaf de Bredestraat tot aan de Korenbloemstraat vervangen we het riool. De riolering dateert uit de midden jaren zestig. Uit recente rioolinspectie (2023) blijkt dat de riolering niet meer waterdicht is. Vervanging in combinatie met een wegreconstructie is nodig. Omdat we de weg open moeten breken, vernieuwen we ook de verharding en openbaar groen.

2.31 Koningin Emmastraat in Ooij, herinrichting   
Vanaf de Prins Hendriklaan tot de Koningin Julianalaan vervangen we de riolering. De riolering dateert uit de midden jaren zestig. Uit recente rioolinspectie (2023) blijkt dat de riolering niet meer waterdicht is. Vervanging in combinatie met een wegreconstructie is nodig. Omdat we de weg open moeten breken, vernieuwen we ook de verharding en openbaar groen.

2.32 t/m 2.34 vervangen bomen (essen)   
Uit inspectiegegevens blijkt dat aantasting door de essentaksterfte toeneemt. Door deze ziekte sterven essen langzaam af. Op dit moment is er landelijk gezien nog geen herstel van de ziekte bekend. De verwachting is dat we de bomen op een bepaald moment moeten vervangen om schade en letsel door vallende takken te voorkomen.    

2.35 Hobbemaweg in Groesbeek, herinrichting openbare ruimte
De meeste berken in deze straat hebben een matige conditie. Dat blijkt uit de laatste inspectiegegevens. Ondanks jaarlijkse snoeibeurten valt er relatief veel dood hout uit de bomen. Over het vallende hout en hinder van de bomen krijgen we geregeld melding.
Ondergronds zijn er ook problemen. Door wortelopdruk is het wegdek in matige tot slechte staat en groeit er onder de bomen niets. Daarom vervangen we de bomen. Daarvoor moet de weg voor een groot deel open. Vervanging van de verharding nemen we daarom mee. Omdat we de weg toch openbreken gaan we indien mogelijk het hemelwater afkoppelen van het gemengde rioolstelsel en infiltreren in de bodem.

2.36 Diverse locaties in Heilig Landstichting, vervangen verharding en groen
De meeste voetpaden en wegen in Heilig Landstichting zijn in de jaren 60 aangelegd. Voor paden en wegen is dat oud. Uit de laatste weg inspectie blijkt dat er veel oneffenheden zijn. Dit komt vooral doordat er in de afgelopen tien jaar meerdere keren werkzaamheden in de voetpaden en wegen zijn uitgevoerd. Bijvoorbeeld het vervangen van kabels en leidingen en het plaatsen van infiltratieschachten. Dit zijn putten waarin water verzamelt en in de bodem verdwijnt.
We gaan meerdere voetpaden en wegen vervangen. De gebakken stenen in de wegen gaan we opnieuw gebruiken omdat die nog goed zijn. De betontegels in de voetpaden moeten we vervangen. Gelijktijdig vernieuwen we plantsoenen waarin veel dode of slecht groeiende planten staan.

2.37 Lievensweg in Groesbeek, vervangen wegen en groen én afkoppelen riool
De openbare ruimte (vooral verharding en groen) in deze buurt is op leeftijd. Daarom gaan we ongeveer 9.000 vierkante meter verharding vervangen. Op enkele plekken ligt asfalt en dat vervangen we door klinkers. Omdat we de weg toch openbreken gaan we indien mogelijk het hemelwater afkoppelen van het gemengde rioolstelsel en infiltreren in de bodem.
Op plekken waar dat nodig is vervangen we ook het groen.

2.38 Van de Veldeweg in Groesbeek, vervangen wegen en groen én afkoppelen riool
De openbare ruimte (vooral verharding en groen) in deze buurt is op leeftijd, net zoals in de naastgelegen buurt Lievensweg. Daarom gaan we ongeveer 9.000 vierkante meter verharding vervangen. Op enkele plekken ligt asfalt en dat vervangen we door klinkers. Omdat we de weg toch openbreken gaan we indien mogelijk het hemelwater afkoppelen van het gemengde rioolstelsel en infiltreren in de bodem.
Op plekken waar dat nodig is vervangen we ook het groen.

2.39 Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom (€600.000 per jaar)    
In 2018 stelde de gemeenteraad 6 miljoen euro beschikbaar voor een periode van 10 jaar. Per jaar komt hiervan 1/10e deel beschikbaar. Dit bedrag is bedoeld om asfalt door klinkers te vervangen. De gemiddelde kwaliteit van de asfaltwegen binnen in woonwijken (30 km/h-zones) is slecht. Dat zagen we tijdens de laatste inspectie. We gaan op deze plekken het asfalt vervangen door stenen.
Dit krediet zetten we als bijdrage bij andere projecten in. Is dit het geval? Dan vermelden we dit bij de projectomschrijving.

2.40 Afkoppelkrediet diverse rioleringen (€ 200.000 per jaar)   
In het krediet voor het ‘vervangen van asfaltrijbanen’ (2.39) is geen geld opgenomen voor bijvoorbeeld het afkoppelen van regenwater. Dat is een gemiste kans, want het openmaken van de weg is hier een ideaal moment voor.
Door dit krediet op te nemen, is het mogelijk om binnen de geplande projecten regenwater af te koppelen. Daardoor kunnen we het vervangen van de verharding met het afkoppelen combineren (werk met werk maken).
Dit krediet zetten we als bijdrage bij andere projecten in. Is dit het geval? Dan vermelden we dit bij de projectomschrijving.

De aankomende periode maken we zogenaamde basisrioleringsplannen (BRP's). Bij het opstellen van deze plannen, bekijken we welke locaties binnen een bepaalde kern gevoelig zijn voor wateroverlast. Op basis van deze resultaten uit de plannen en ook onderzoeken, nemen we maatregelen om wateroverlast zo veel mogelijk te voorkomen. Daarvoor zetten we dit budget in.

Speelplekken

2.41 Vervangen speelplekken 2026
We plannen vervangingen op basis van het vastgestelde vervangingsschema, keuringen en inspectieresultaten. Niet de theorie, maar de praktijk -en vooral de veiligheid- staat voorop. Dit jaar vervangen we speelplekken op de volgende locaties:

  • Fazantstraat, (basketbalveld), Beek
  • Koningsholster (achter nr. 17) Beek
  • Nesciostraat (naast nr. 1) Beek
  • Hermelijnstraat (tussen nr. 35 en 36) Groesbeek
  • Profetenlaan (tegenover nr. 19) Heilig Landstichting
  • Boterbloem, (achter nr. 7) Millingen aan de Rijn
  • Thilman Werenbertszstraat (naast nr. 19) Ubbergen

2.42 Vervangen speelplekken 2027
We bepalen de vervanging van speelplekken aan de hand van de theoretische levensduur, keuringen en inspecties. Dit jaar vervangen we speelplekken op de volgende locaties:

  • Bezembinder (tegenover nr. 3) Groesbeek
  • Hoflaan (tussen de Hoflaan en Mariëndaalseweg) Groesbeek

2.43 Vervangen speelplekken 2028
We bepalen de vervanging van speelplekken aan de hand van de theoretische levensduur, keuringen en inspecties. Dit jaar vervangen we speelplekken op de volgende locaties:

  • Bremstraat (tegenover nr. 36) Groesbeek
  • De Kamp (naast nr. 70) Millingen aan de Rijn
  • Wilsonstraat (naast nr. 65) Millingen aan de Rijn

(Sport)accommodaties

2.44 - 2.47 Vervangingen volgens onderhoudsplan gebouwen.
Deze projecten betreffen de vervangingsinvesteringen op onze gebouwen. De geplande investeringen komen voort uit het meerjarig onderhoudsplan 2023-2032 zoals opgesteld door Planon. Zij voert voor ons de inspecties uit en stelt een meerjarig onderhoudsplan op.
Er zijn ook twee kleinere investeringen in sportzaal Morgenfit opgenomen in afwachting van definitieve besluitvorming over de sporthal Ooij. Als de nieuwbouw van de sporthal Ooij doorgaat, dan komen deze twee investeringen te vervallen.

2.48 Nieuwe sporthal Ooij
Op 18 september 2025 heeft de raad ingestemd met de voorkeurslocatie. De voorbereiding tot aanbesteding is in gang gezet.  

2.49 Zwembad De Lubert
De raad neemt binnenkort een principebesluit. Hierna kan de voorbereiding worden opgestart. Het huidige zwembad wordt in 2026 gesloopt.

2.50 Gebouw fanfare St. Cecilia
Het voorbereidingskrediet (€ 121.350) voor onderzoekskosten is beschikbaar gesteld. De verwachte kosten voor nieuwbouw op basis van het huidige plan zijn ingeschat op € 2,3 miljoen. Het structurele effect op de begroting bedraagt € 92.000 (exclusief voorbereidingskrediet) vanaf 2028.

2.51 t/m 2.61 Sportaccommodaties
We hebben een meerjarig vervangingsschema gemaakt voor alle sportvelden en kleedkamers. Daarbij hebben we een verwachting gemaakt voor de komende jaren. Sportverenigingen moeten een aanvraag indienen voor een investeringsbijdrage.

Nieuwe investeringen programma 4 Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

4.1 Aanschaf materieel 2029
Deze investering gaat over de aanschaf van auto's en materieel voor onze buitendienst. Bijvoorbeeld werkbussen en materieel om gladheid te bestrijden. Als het kan vervangen wij gereedschap en materieel die op fossiele brandstoffen werken door elektrische alternatieven.

4.2 Aanpassing gemeentehuis
Het gemeentehuis verdient een eigentijdse, moderne en duurzame inrichting, voor onze inwoners, het bestuur en voor onze medewerkers. De plannen voor de herinrichting richten zich concreet op de publieksruimte / de hal, de raadszaal en de inrichting en voorzieningen op kantoor. In de begroting zijn middelen geraamd voor aanpassingen in het gemeentehuis, maar waarschijnlijk niet voldoende. De plannen en de kosten leggen we ter besluitvorming voor. Het tijdstip daarvan is afhankelijk van de besluitvorming over de motie over de ravijnjaren.

Eerder opgenomen investeringen programma 4 Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

4.3 Gemeentewerf Beek vervanging WTW installatie
Dit project betreft de vervangingsinvestering van de warmte terugwin-installatie. De geplande investering komt voort uit het meerjarig onderhoudsplan 2023-2032 zoals opgesteld door Planon. Zij voert voor ons de inspecties uit en stelt een meerjarenonderhoudsplan op.

4.4 t/m 4.6 Aanschaf materieel 2026-2028
Dit krediet is voor de vervanging en/of aanschaf van materieel voor de buitendienst. Het gaat om aanschaf van werkbussen en materieel om bijvoorbeeld wegen te vegen of gladheid te bestrijden. Als het kan vervangen wij gereedschap en materieel die op fossiele brandstof werken naar elektrisch.

Deze pagina is gebouwd op 10/09/2025 11:48:56 met de export van 10/08/2025 14:55:28