Programma's

Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Programma Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Inleiding

Overkoepelende visies en ambities
In 2026 gaan we door met het verder versterken van de betrouwbaarheid en transparantie van onze gemeentelijke organisatie. Waar dat kan samen met onze inwoners en partners. Onze gemeente wil toegankelijk zijn en een veilige plek bieden om te wonen, te ondernemen en te recreëren.  

Als mensen denken aan de toekomstige relatie met de overheid, zien ze het liefst een overheid die eerlijk is, begripvol richting burgers communiceert en handelt met een menselijke maat. Begrijpelijkheid en dienstverlening via één loket zijn belangrijke verbeterpunten (Uit: Nationale Ombudsman ‘Relatie tussen burger en overheid 2030’).

Met dit programma zetten wij stevig in op een slagvaardig bestuur, een dienstverlening die de inwoner centraal stelt en een veilige leefomgeving voor iedereen. Zo bouwen we aan een toekomstbestendige gemeente die klaar is voor de uitdagingen van morgen.

Regulier werk
Alle medewerkers van de gemeente dragen bij aan de ambitie om betrouwbaar, toegankelijk en veilig te zijn. Wat betekent dit precies, nu en in de komende jaren? We gaan verder met dit te concretiseren en versterken onze dienstverlening. Belangrijke aandachtspunten zijn daarbij benaderbaar en betrouwbaar zijn, helder communiceren en onze afspraken nakomen.  

We streven naar één loket voor inwoners en het verder digitaliseren van onze dienstverlening – hiermee sluiten we aan op landelijke standaarden zoals die zijn gesteld in de nieuwe Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (Wmebv). We zorgen daarnaast voor goede bereikbaarheid en waar gewenst persoonlijk contact met inwoners.

Hebben inwoners hulp nodig bij het doen van aanvragen? Dan bieden we die hulp. We bieden digitale zelfservice waar dat kan en zijn persoonlijk waar het nodig is. Ook onze samenwerkingspartners vergeten we niet: we maken goede afspraken om hen te kunnen aanspreken op hun dienstverlening.

Samenwerken
We doen dit niet alleen. We werken samen met inwoners, maatschappelijke partners (zoals de VRGZ en Munitax) en bedrijven. En ook met de gemeenten om ons heen, met name in het Rijk van Nijmegen, Regio Rivierenland en de Groene Metropoolregio.

Ontwikkelingen en trends
Onze gemeente staat midden in een dynamische samenleving. Demografische, economische, politieke en technologische ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. Deze trends beïnvloeden de manier waarop wij besturen, diensten verlenen en veiligheid borgen. In de komende begrotingsperiode richten wij ons op een wendbare, weerbare en toekomstgerichte organisatie die inspeelt op de volgende ontwikkelingen:

Bestuur (financiën)
Zoals vastgelegd in de kadernota verhogen we de onroerende zaakbelasting (OZB) stapsgewijs naar het gemiddelde niveau van de referentiegemeenten (maximaal 45%). Dit geeft extra jaarlijkse inkomsten van € 72.000 (1%) en kan oplopen tot maximaal € 3.240.000 (45%).
Maar dit doen we alleen als het nodig is voor het financiële meerjarenperspectief. We zetten deze stijging dan in om de begroting sluitend te maken.

We verhogen de toeristenbelasting vanaf 2027, ondanks dat het niet nodig is om de begroting sluitend te krijgen. We vinden het belangrijk dat ook onze toeristen bijdragen aan onze lokale voorzieningen en onderhoudsniveau. Daarnaast brengen we hiermee het tarief in lijn met de omliggende gemeenten. Het percentage waarmee we de toeristenbelasting willen laten stijgen bedraagt 53%. Dit betekent voor 2027 dat de tarieven per overnachting stijgen naar € 2,50 (2026: € 1,63) voor het normale tarief en naar € 1,58 (2026: € 1,03) voor tarief kamperen. Hiermee halen we € 411.000 extra toeristenbelasting op.

Dienstverlening
Het gemeentehuis in Groesbeek is de centrale huisvesting voor onze organisatie. Het dagelijkse onderhoud is op orde. Maar het gebouw voldoet op meerdere onderdelen niet meer aan de eisen van deze tijd. De inrichting sluit onvoldoende aan bij de wensen en behoeften van inwoners, medewerkers, bestuur en raad. Met het project huisvesting geven we invulling aan een structurele aanpassing van de inrichting van het gemeentehuis. Een aanpassing waarmee we de inrichting weer in overeenstemming brengen met de huidige eisen van dienstverlening, duurzaamheid en goed werkgeverschap. De nadruk ligt op de vernieuwing van het publieksgebied (de hal), de raadszaal en het kantoorgedeelte. Zo verbeteren we de ontvangst en service voor inwoners. We versterken de vergaderfaciliteiten voor de raad. En creëren een passende, flexibele werkomgeving voor onze medewerkers.

Sterker en diverser inwonerbestand
Het inwoneraantal groeit licht en de samenstelling verandert. Inwoners zijn mondiger, digitaal vaardiger én verwachten maatwerk. Daarom sluiten wij onze dienstverlening nog nauwer aan op individuele wensen. We brengen hiervoor de klantreis van de inwoners steeds beter in beeld. Zo kunnen we onze processen en communicatie hierop afstemmen.

Regionale samenwerking onder druk van schaarste
De arbeidsmarkt is krap en de uitvoeringslast groeit. Voor een product als reisdocumenten zien we de komende vier jaar een piek van zo’n 60%. We zetten een personeels- en expertisepool in de regio op. Zo spreiden we de werkdruk, beperken we kwetsbaarheid en benutten we gezamenlijke capaciteit optimaal.

Toenemende complexiteit
Inwoners vragen om snelle en betrouwbare burgerzaken. Daarnaast wordt het complexer, door nieuwe wetten, zoals in 2024 de dubbele achternamen. En door strengere regels rond het voorkomen van identiteitsfraude.   

Politieke dynamiek en vertrouwen in de overheid
Met meerdere verkiezingen op komst en een onvoorspelbaar politiek landschap is transparantie belangrijker dan ooit. We investeren in bewustwording bij medewerkers over hun publieke rol, de Wet open overheid en zaakgericht werken Zo zien inwoners dat wij betrouwbaar, toegankelijk en zorgvuldig omgaan met informatie. Tegelijk blijven we alert op piekbelasting bij grootschalige vluchtelingeninstroom en de registratie in de BRP.

Technologische versnelling
Digitalisering en kunstmatige intelligentie bieden kansen voor efficiëntere processen, maar maken het resterende werk specialistischer. We investeren in opleiding, moderne ICT-infrastructuur en ethisch verantwoorde inzet van AI (artificiële intelligentie). We stimuleren inwoners hun zaken zelf af te handelen, zonder daarbij de menselijke maat te verliezen. Zo houden we professionele capaciteit vrij voor complexe vragen.

Veiligheid
We willen werken vanuit vertrouwen, maar tegelijkertijd ook fraude aanpakken. We voeren het regionaal beleidsplan 2024-2027 Veiligheidsregio Gelderland Zuid (VRGZ) uit. Dat betekent, dat we inzetten op goede crisisbeheersing. We werken lokaal en regionaal samen op het gebied van ondermijning.

Deze pagina is gebouwd op 10/09/2025 11:48:56 met de export van 10/08/2025 14:55:28