Ambities, doelen & resultaten
(Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?)
Ambitie 1 | We versterken de sociale basis. | |||
1.1 | We helpen inwoners om naar elkaar om te zien (samenredzaamheid). | |||
|---|---|---|---|---|
Resultaat 1.1.1 | Eind 2026 starten we met de bouw van de woningen in de Zorgzame Buurt op het terrein van Dekkerswald. | |||
Inhoud | Tijdens de thematafels in maart 2025 en in de kadernota hebben we vastgesteld dat we een zorgzame gemeente willen zijn. Daar geeft dit resultaat mede invulling aan. Volgens planning stellen we midden 2026 het omgevingsplan voor de bouw van 400 reguliere woningen. Daarna start zo snel als mogelijk de bouw. | |||
Financiën | We betalen dit uit de bestaande begroting. | |||
Planning | Doorlopend. | |||
Risico | Het sluiten van een anterieure overeenkomst. | |||
1.2 | We hebben goede accommodaties voor onze inwoners en stimuleren hiermee verbinding. | |||
Resultaat 1.2.1 | We investeren in toekomstbestendige accommodaties. | |||
Inhoud | In 2024 hebben we het accommodatiebeleid vastgesteld en zijn we gestart met het uitwerken van de acties uit dit beleid. | |||
Financiën | We betalen dit uit de lopende begroting. | |||
Planning | Doorlopend. | |||
Risico | Met het uitvoeren van het beleid verbinden we ons aan acties om accommodaties toekomstbestendig te houden. Blijken er bij de stand van zaken nog middelen nodig te zijn, dan maken we dat duidelijk bij de rapportage. | |||
1.3 | Iedereen doet mee. | |||
Resultaat 1.3.1 | Alle inwoners kunnen meedoen, horen erbij en hebben dezelfde rechten en kansen om (zelfstandig) mee te doen. | |||
Inhoud | In 2026 stellen wij een lokale inclusie agenda vast. Uit deze agenda komen verschillende acties. Acties waar wij als gemeente verantwoordelijk voor zijn pakken we vervolgens op. Zo wordt er verwezen naar de uitvoeringsagenda op Inclusieve Kinderopvang en Onderwijs. | |||
Financiën | We betalen dit uit de lopende begroting. | |||
Planning | Doorlopend. | |||
Risico | Agenda wordt te algemeen waardoor specifieke behoeften van bepaalde groepen niet voldoende worden meegenomen. | |||
Resultaat 1.3.2 | We werken samen met inwoners. | |||
Inhoud | In 2026 experimenteren wij met nieuwe participatievormen, waaronder een burgerpanel. En evalueren wij de Nota Participatie ‘Samen maken we Berg en Dal’. | |||
Financiën | We betalen dit uit de lopende begroting. | |||
Planning | Doorlopend. | |||
Risico | Er zijn op dit moment geen risico's bekend. | |||
Resultaat 1.3.3 | Alle inwoners hebben de mogelijkheid om (aangepast) te sporten via de Uniek Sporten methode. | |||
Inhoud | Uniek Sporten werkt vanuit regionale samenwerkingsverbanden die het sportaanbod voor mensen met een beperking bevorderen. Deze samenwerkingsverbanden ondersteunen sportaanbieders die gehandicaptensport aanbieden en brengen mensen met een beperking in contact met deze aanbieders. | |||
Financiën | We betalen dit uit de lopende begroting. | |||
Planning | Doorlopend. | |||
Risico | Komt er meer vraag naar de Uniek Sporten-methode, dan moeten we de opdracht misschien verruimen. | |||
Resultaat 1.3.4 | We zetten stappen richting een dementievriendelijke gemeente. | |||
Inhoud | We vragen het certificaat ‘Dementievriendelijke gemeente’ aan. Dat doen we nadat de aanbevelingen uit de dementiescan zijn opgevolgd. Daarnaast faciliteren we de aanleg van ‘vergeet met me niet paden’ in onze kernen. | |||
Financiën | We betalen dit uit de lopende begroting. | |||
Planning | 2026 en volgend. | |||
Risico | De uitkomst van de dementiescan. Het opvolgen van de aanbevelingen kan meer tijd/middelen kosten. | |||
Resultaat 1.3.5 | We zetten in op preventie van discriminatie door bewustwording, educatie en het versterken van inclusie in de samenleving. | |||
Inhoud | We zetten in op preventie van discriminatie door bewustwording, educatie en het versterken van inclusie in de samenleving. Samen met de antidiscriminatievoorziening Vizier zetten we preventieve programma’s in. Deze zijn onder andere gericht op scholen, ouders en wijken. Deze gezamenlijke inzet draagt bij aan meer inclusie, sociale veiligheid en het vroegtijdig tegengaan van pesten en discriminatie. | |||
Financiën | We ontvangen vanuit het Rijk een vast bedrag per inwoner van € 0,14 om te werken aan preventie. Dit is € 4.943 in 2026. | |||
Planning | 2026 en volgend. | |||
Risico | De middelen worden via de algemene uitkering van het gemeentefonds verstrekt. Omdat de middelen niet zijn geoormerkt, bestaat het risico dat ze voor andere doeleinden worden aangewend. | |||
1.4 | Het aanbod in het voorliggend veld sluit aan bij de vraag. | |||
Resultaat 1.4.1 | We versterken in 2026 het voorliggend met kennis uit het digitale platform. | |||
Inhoud | Collega’s, maatschappelijke partners en inwoners gebruiken het digitale platform www.wegwijzerbergendal.nl bij hun zoektocht naar activiteiten en hulp in het voorliggend veld. | |||
Financiën | We betalen dit uit de lopende begroting. | |||
Planning | Doorlopend. | |||
Risico | Maatschappelijke partners en inwoners kijken niet op het platform. | |||
Resultaat 1.4.2 | Meer jongeren maken gebruik van groepsaanbod in plaats van individuele zorg. | |||
Inhoud | In 2026 houden wij ons huidige preventieve aanbod voor jeugdigen en hun ouders tegen het licht. Daarbij kiezen we voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. | |||
Financiën | We betalen dit uit de lopende begroting. Er zijn 2 functies versterking beschreven in de kadernota 2026, voor leerplicht en voor schoolconsulenten. Dit is verwerkt in de begroting. | |||
Planning | Doorlopend. | |||
Risico | De besparing die dit op korte termijn oplevert is minder groot dan we verwachten. Dit komt doordat de schoolconsulenten nog geschoold moeten worden om groepswerk te bieden. | |||
Ambitie 2 | We bieden zorg aan de inwoners die dat nodig hebben. | |||
2.1 | We bieden zoveel mogelijk passende zorg voor inwoners die het echt nodig hebben. | |||
|---|---|---|---|---|
Resultaat 2.1.1 | We stellen ons zakelijker op naar onze inwoners, bij de keuze welke vorm van zorg we inzetten. | |||
Inhoud | In het project Bewust indiceren definiëren we met elkaar wat voldoende zorg is bij een hulpvraag. In deze tijd is het helaas niet meer mogelijk om voor een 10 te gaan. Soms moeten we genoegen nemen met misschien ‘maar’ een 6, om de zorg voor de inwoners die het nodig hebben beschikbaar en betaalbaar te houden. | |||
Financiën | We betalen dit uit de lopende begroting. | |||
Planning | Doorlopend. | |||
Risico | Inwoners nemen geen genoegen met deze werkwijze en zoeken de publiciteit. | |||
Resultaat 2.1.2 | We voeren de voorgestelde maatregelen uit het adviesrapport ‘de basis op orde’ in, ter voorkoming van zorgfraude door zorgaanbieders. | |||
Inhoud | In 2025 is een regionaal onderzoek uitgevoerd. Dat heeft geleid tot 20 maatregelen om zorgfraude te voorkomen. In 2026 gaan we lokaal en regionaal aan de slag met de invoering van deze maatregelen. Hierin trekken we samen op met gemeenten en partners in de regio. | |||
Financiën | We betalen dit uit de lopende begroting. | |||
Planning | Doorlopend. | |||
Risico | Het succes is mede afhankelijk van de capaciteit bij regionale partners als het ROB, IBO en GGD Gelderland-Zuid voor de invoering van de maatregelen. | |||
2.2 | We hebben een sterk sociaal team en goed afgestemde toeleiding naar zorg. | |||
Resultaat 2.2.1 | Het sociaal team is meer een wijkteam en minder een indicatieorgaan. | |||
Inhoud | In 2026 doen we onderzoek naar verbeteringen voor:
Ook werken we met de doorbraakmethode. Lopen we bij meervoudige complexe problemen vast in regelgeving en werkprocessen, dan zoeken we naar niet voor de hand liggende oplossingen. | |||
Financiën | We betalen dit uit de lopende begroting. | |||
Planning | Doorlopend. | |||
Risico | Door grote werkdruk bij sociaal team is er weinig ruimte voor verandering en preventief werken. | |||
Resultaat 2.2.2 | We werken integraal. En zorgen voor meer passende ondersteuning bij inwoners met multiproblematiek. | |||
Inhoud | Voor passende zorg in multiprobleem situaties en bij zorgmijders is een domeinoverstijgende aanpak nodig. We verbeteren dit door te gaan werken volgens het AVE-model (Aanpak Voorkomen Escalatie bij huishoudens met oplopende problematiek). AVE helpt om helderheid te creëren in de samenwerking binnen (en tussen) het zorg- en veiligheidsdomein. Hierdoor voorkomen we dat verschillende partijen langs elkaar heen werken. En houden we een volledig beeld van de situatie in een huishouden. Zo kunnen betrokken partijen doelgerichter en efficiënter werken. En kunnen we escalatie binnen een huishouden zo veel mogelijk voorkomen. | |||
Financiën | We betalen de AVE grotendeels door de regionale subsidie van ZonMw en zo nodig deels uit de lopende begroting. Proeftuin: er is nog geen zicht op of hier financiering voor nodig is. | |||
Planning | AVE: Ontwerpen, voorbereiden uitvoering, doen, borgen en verbeteren: 2026-2027 | |||
Risico | AVE en proeftuin vraagt een andere manier van werken. Er is tijd en inzet nodig om dit in te voeren. Hiervoor moeten we een medewerker vrij spelen. Risico is dat dit op korte termijn niet lukt. Verder bestaat er het risico dat deze methode extra inzet van medewerkers vraagt. In de huidige formatie is deze niet beschikbaar. Daarnaast is er risico dat sommige medewerkers onvoldoende bekwaam zijn om via deze methodiek te werken. Scholing is waarschijnlijk noodzakelijk. Dit brengt kosten en tijd met zich mee. | |||
Resultaat 2.2.3 | Ontwikkelen van een woonvorm als skaeve huse voor inwoners met multiproblematiek die niet passen in de bestaande woonvoorzieningen. | |||
Inhoud | We onderzoeken het nut en noodzaak van skaeve huse en komen met een voorstel. | |||
Financiën | Er zijn middelen van beschermd wonen beschikbaar vanuit de lopende begroting. | |||
Planning | 2026 | |||
Risico | Ontwikkeling skaeve huse kan een langdurig en/of duur traject worden. Met een specifieke woonvorm als skaeve huse kunnen ook (vooraf) kwetsbare personen uit de regio worden aangetrokken. | |||
Ambitie 3 | Kinderen en jongeren groeien op tot zelfstandige en betrokken volwassenen. | |||
3.1 | Kinderen kunnen onbelemmerd onderwijs volgen. | |||
|---|---|---|---|---|
Resultaat 3.1.1 | We zijn gestart met het proces om te komen tot nieuwbouw van een kindcentrum Op de Horst. | |||
Inhoud | Het schoolgebouw Op de Horst is verouderd. Op een andere locatie (sportcomplex de Horst) bouwt de gemeente samen met het schoolbestuur en overige betrokken partijen een nieuw kindcentrum. | |||
Financiën | Budget voor nieuwbouw is door de raad op 12 december 2024 beschikbaar gesteld. Bij vaststelling van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) in mei 2025 is dit budget verhoogd. | |||
Planning | Op dit moment werken we aan plan voor herinrichting sportcomplex de Horst en ontwerp van het nieuwe kindcentrum. Start voorbereiding bouwwerkzaamheden is voorzien in 2027. | |||
Risico | Kosten kunnen hoger uitvallen uit dan begroot. | |||
3.2 | We ondersteunen jongeren en hun ouders bij opvoeden en opgroeien. | |||
Resultaat 3.2.1 | We helpen een groep jongeren met eenzaamheid. | |||
Inhoud | Vanaf 2025 werken we regionaal samen met ‘join us’. Dit is een methode voor jongeren die zich eenzaam voelen. In een groep werken de jongeren aan persoonlijke ontwikkeling en het maken van vrienden. In 2026 is een groep jongeren actief. | |||
Financiën | Incidenteel, Integraal Zorg Akkoord (IZA). | |||
Planning | 2026 | |||
Risico | Aanmeldingen vallen tegen. | |||
Resultaat 3.2.2 | Er zijn praktijkondersteuners huisartsenzorg (POH) jeugd actief in Berg en Dal. | |||
Inhoud | Met de inzet van de POH’er(s) jeugd in 2026 zorgen we voor een betere samenwerking met onze huisartsen. Dit leidt tot minder doorverwijzingen naar zorg. De POH’ers jeugd lossen zelf beginnende hulpvragen op. We verwachten dat hiermee de zorgkosten voor onze jeugd afnemen. En dat we jeugd sneller kunnen helpen. Wij gaan het volgende monitoren:
Blijkt er behoefte aan meer uren op het gebied van de POH-jeugd? Dan kunnen we (gefaseerd) uitbreiden met een tweede POH-jeugd. De inzet van POH-ers is een ontwikkeling die we ook in de regio terugzien. | |||
Financiën | We betalen dit uit de lopende begroting. | |||
Planning | Doorlopend. | |||
Risico | We zien nu geen risico’s. | |||
Ambitie 4 | Statushouders en vluchtelingen leven prettig in onze gemeente. | |||
4.1 | Wij helpen vluchtelingen aan onderdak en onderwijs. | |||
|---|---|---|---|---|
Resultaat 4.1.1 | We realiseren een 3e locatie voor de opvang van Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (AMV). | |||
Inhoud | Als gemeente kiezen we ervoor om AMV in onze gemeente te huisvesten. Dit zijn er ongeveer 110 in 2025. We zijn nog op zoek naar de 3e locatie voor 82 jongeren. | |||
Financiën | We ontvangen vanuit het COA een incidentele bijdrage per opvangplaats voor AMV. Daarnaast ontvangen we vanuit het Rijk een doeluitkering voor de uitvoering van de Spreidingswet. | |||
Planning | 2026 | |||
Risico | Weerstand uit de buurt. | |||
Resultaat 4.1.2 | We verzorgen onderwijs en zorg voor alle AMV in onze gemeente. | |||
Inhoud | We zien dat de komst van AMV gevolgen heeft voor de inzet van onze leerplichtambtenaren en medewerkers van de GGD (zoals een jeugdarts). Deze nieuwe tijdelijke inwoners van onze gemeente doen een groot beroep op dit werk. We moeten de ureninzet verhogen. | |||
Financiën | De extra kosten worden niet vergoed uit de middelen van het Rijk voor de huisvesting van asielzoekers. De extra inzet van de leerplichtambtenaar en de jeugdarts GGD kost ons jaarlijks € 100.000. Dit is zoals vastgesteld in de kadernota, verwerkt in de begroting. | |||
Planning | Doorlopend. | |||
Risico | Door nog meer AMV’ers te huisvesten in onze gemeente, lopen deze kosten ook op. | |||
Resultaat 4.1.3 | We bieden de Oekraïense ontheemden een toekomstperspectief. | |||
Inhoud | De huidige opvang is ingericht op kortdurend verblijf. Het langjarig verblijven van bijvoorbeeld gezinnen in één kamer gaat steeds meer knellen. Niet alleen de huisvesting is niet meer passend. Er is ook meer behoefte vanuit de doelgroep om de Nederlandse taal te leren en te integreren. In 2026 voeren we een plan van aanpak uit dat bijdraagt aan het toekomstperspectief van Oekraïense ontheemden in onze gemeente. | |||
Financiën | De uitvoering van het plan van aanpak betalen we de algemene reserve. Dit leggen we afzonderlijk voor aan de gemeenteraad. | |||
Planning | 2025-2030. | |||
Risico | Verloop van de oorlog biedt veel onzekerheid. | |||
