Programma's

Mens en Samenleving

Ambities, doelen & resultaten

(Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?)

Ambitie 1

We versterken de sociale basis.

1.1

We helpen inwoners om naar elkaar om te zien (samenredzaamheid).

Resultaat 1.1.1

Eind 2026 starten we met de bouw van de woningen in de Zorgzame Buurt op het terrein van Dekkerswald.

Inhoud

Tijdens de thematafels in maart 2025 en in de kadernota hebben we vastgesteld dat we een zorgzame gemeente willen zijn. Daar geeft dit resultaat mede invulling aan. Volgens planning stellen we midden 2026 het omgevingsplan voor de bouw van 400 reguliere woningen. Daarna start zo snel als mogelijk de bouw.
In de tussentijd werkt de kwartiermaker aan een Zorgzame Buurt samen met huidige en nieuwe bewoners.

Financiën

We betalen dit uit de bestaande begroting.

Planning

Doorlopend.  

Risico

Het sluiten van een anterieure overeenkomst.
Mogelijke vertraging door stikstof en netcongestie.
Vertraging van de procedure door bezwaar en beroep.

1.2

We hebben goede accommodaties voor onze inwoners en stimuleren hiermee verbinding.

Resultaat 1.2.1

We investeren in toekomstbestendige accommodaties.

Inhoud

In 2024 hebben we het accommodatiebeleid vastgesteld en zijn we gestart met het uitwerken van de acties uit dit beleid.
In 2026 geven we een stand van zaken van de uitvoeringsagenda accommodatiebeleid weer.

Financiën

We betalen dit uit de lopende begroting.

Planning

Doorlopend.

Risico

Met het uitvoeren van het beleid verbinden we ons aan acties om accommodaties toekomstbestendig te houden. Blijken er bij de stand van zaken nog middelen nodig te zijn, dan maken we dat duidelijk bij de rapportage.

1.3

Iedereen doet mee.

Resultaat 1.3.1

Alle inwoners kunnen meedoen, horen erbij en hebben dezelfde rechten en kansen om (zelfstandig) mee te doen.

Inhoud

In 2026 stellen wij een lokale inclusie agenda vast. Uit deze agenda komen verschillende acties. Acties waar wij als gemeente verantwoordelijk voor zijn pakken we vervolgens op. Zo wordt er verwezen naar de uitvoeringsagenda op Inclusieve Kinderopvang en Onderwijs.

Financiën

We betalen dit uit de lopende begroting.

Planning

Doorlopend.

Risico

Agenda wordt te algemeen waardoor specifieke behoeften van bepaalde groepen niet voldoende worden meegenomen.
De inclusieagenda besteedt onvoldoende aandacht aan het voorkomen van maatschappelijke uitsluiting.

Resultaat 1.3.2

We werken samen met inwoners.

Inhoud

In 2026 experimenteren wij met nieuwe participatievormen, waaronder een burgerpanel. En evalueren wij de Nota Participatie ‘Samen maken we Berg en Dal’.

Financiën

We betalen dit uit de lopende begroting.

Planning

Doorlopend.

Risico

Er zijn op dit moment geen risico's bekend.

Resultaat 1.3.3

Alle inwoners hebben de mogelijkheid om (aangepast) te sporten via de Uniek Sporten methode.

Inhoud

Uniek Sporten werkt vanuit regionale samenwerkingsverbanden die het sportaanbod voor mensen met een beperking bevorderen. Deze samenwerkingsverbanden ondersteunen sportaanbieders die gehandicaptensport aanbieden en brengen mensen met een beperking in contact met deze aanbieders.
Vanaf 2026 voert het sportteam van Forte Welzijn Uniek Sporten uit. Voorheen voerde de gemeente Nijmegen dit uit.

Financiën

We betalen dit uit de lopende begroting.

Planning

Doorlopend.

Risico

Komt er meer vraag naar de Uniek Sporten-methode, dan moeten we de opdracht misschien verruimen.

Resultaat 1.3.4

We zetten stappen richting een dementievriendelijke gemeente.

Inhoud

We vragen het certificaat ‘Dementievriendelijke gemeente’ aan. Dat doen we nadat de aanbevelingen uit de dementiescan zijn opgevolgd. Daarnaast faciliteren we de aanleg van ‘vergeet met me niet paden’ in onze kernen.

Financiën

We betalen dit uit de lopende begroting.

Planning

2026 en volgend.

Risico

De uitkomst van de dementiescan. Het opvolgen van de aanbevelingen kan meer tijd/middelen kosten.

Resultaat 1.3.5

We zetten in op preventie van discriminatie door bewustwording, educatie en het versterken van inclusie in de samenleving.

Inhoud

We zetten in op preventie van discriminatie door bewustwording, educatie en het versterken van inclusie in de samenleving. Samen met de antidiscriminatievoorziening Vizier zetten we preventieve programma’s in. Deze zijn onder andere gericht op scholen, ouders en wijken. Deze gezamenlijke inzet draagt bij aan meer inclusie, sociale veiligheid en het vroegtijdig tegengaan van pesten en discriminatie.

Financiën

We ontvangen vanuit het Rijk een vast bedrag per inwoner van € 0,14 om te werken aan preventie. Dit is € 4.943 in 2026.

Planning

2026 en volgend.

Risico

De middelen worden via de algemene uitkering van het gemeentefonds verstrekt. Omdat de middelen niet zijn geoormerkt, bestaat het risico dat ze voor andere doeleinden worden aangewend.

1.4

Het aanbod in het voorliggend veld sluit aan bij de vraag.

Resultaat 1.4.1

We versterken in 2026 het voorliggend met kennis uit het digitale platform.

Inhoud

Collega’s, maatschappelijke partners en inwoners gebruiken het digitale platform www.wegwijzerbergendal.nl bij hun zoektocht naar activiteiten en hulp in het voorliggend veld.
We krijgen feedback en cijfers over het gebruik van de website. Daarmee zien we waar veel op gezocht wordt. En wat er mogelijk ontbreekt.
Op deze onderwerpen ontwikkelen we aanvullend aanbod. Gebruiken inwoners het voorliggend aanbod onvoldoende? Dan kijken we kritisch of we dit nog moeten aanbieden.

Financiën

We betalen dit uit de lopende begroting.

Planning

Doorlopend.

Risico

Maatschappelijke partners en inwoners kijken niet op het platform.

Resultaat 1.4.2

Meer jongeren maken gebruik van groepsaanbod in plaats van individuele zorg.

Inhoud

In 2026 houden wij ons huidige preventieve aanbod voor jeugdigen en hun ouders tegen het licht. Daarbij kiezen we voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.
Daarna richten we ons op het versterken van het aanbod. Daarbij ligt de focus op het groepswerk. Dit moet leiden tot een afname van de inzet van (dure) jeugdzorg. Ook gaan we de formatieomvang van de schoolconsulenten uitbreiden. Zij worden ook opgeleid om zelf groepswerk te bieden. Hiermee kunnen we meer collectieve zorg bieden en verwijzingen binnen de Jeugdwet voorkomen.

Financiën

We betalen dit uit de lopende begroting. Er zijn 2 functies versterking beschreven in de kadernota 2026, voor leerplicht en voor schoolconsulenten. Dit is verwerkt in de begroting.

Planning

Doorlopend.

Risico

De besparing die dit op korte termijn oplevert is minder groot dan we verwachten. Dit komt doordat de schoolconsulenten nog geschoold moeten worden om groepswerk te bieden.

Ambitie 2

We bieden zorg aan de inwoners die dat nodig hebben.

2.1

We bieden zoveel mogelijk passende zorg voor inwoners die het echt nodig hebben.

Resultaat 2.1.1

We stellen ons zakelijker op naar onze inwoners, bij de keuze welke vorm van zorg we inzetten.

Inhoud

In het project Bewust indiceren definiëren we met elkaar wat voldoende zorg is bij een hulpvraag. In deze tijd is het helaas niet meer mogelijk om voor een 10 te gaan. Soms moeten we genoegen nemen met misschien ‘maar’ een 6, om de zorg voor de inwoners die het nodig hebben beschikbaar en betaalbaar te houden.
In 2026 starten we met de publiekscampagne gericht op ‘Normaliseren’ en ‘We kunnen niet alles meer doen’.
Dit is in lijn met de afspraken in de kadernota.

Financiën

We betalen dit uit de lopende begroting.

Planning

Doorlopend.

Risico

Inwoners nemen geen genoegen met deze werkwijze en zoeken de publiciteit.

Resultaat 2.1.2

We voeren de voorgestelde maatregelen uit het adviesrapport ‘de basis op orde’ in, ter voorkoming van zorgfraude door zorgaanbieders.

Inhoud

In 2025 is een regionaal onderzoek uitgevoerd. Dat heeft geleid tot 20 maatregelen om zorgfraude te voorkomen. In 2026 gaan we lokaal en regionaal aan de slag met de invoering van deze maatregelen. Hierin trekken we samen op met gemeenten en partners in de regio.

Financiën

We betalen dit uit de lopende begroting.

Planning

Doorlopend.

Risico

Het succes is mede afhankelijk van de capaciteit bij regionale partners als het ROB, IBO en GGD Gelderland-Zuid voor de invoering van de maatregelen.

2.2

We hebben een sterk sociaal team en goed afgestemde toeleiding naar zorg.

Resultaat 2.2.1

Het sociaal team is meer een wijkteam en minder een indicatieorgaan.

Inhoud

In 2026 doen we onderzoek naar verbeteringen voor:

  1. Toeleiding tot zorg;
  2. Meer aandacht voor preventie (kortdurende ondersteuning en verbinding met partners in het voorliggend veld).

Ook werken we met de doorbraakmethode. Lopen we bij meervoudige complexe problemen vast in regelgeving en werkprocessen, dan zoeken we naar niet voor de hand liggende oplossingen.

Financiën

We betalen dit uit de lopende begroting.

Planning

Doorlopend.

Risico

Door grote werkdruk bij sociaal team is er weinig ruimte voor verandering en preventief werken.

Resultaat 2.2.2

We werken integraal. En zorgen voor meer passende ondersteuning bij inwoners met multiproblematiek.

Inhoud

Voor passende zorg in multiprobleem situaties en bij zorgmijders is een domeinoverstijgende aanpak nodig. We verbeteren dit door te gaan werken volgens het AVE-model (Aanpak Voorkomen Escalatie bij huishoudens met oplopende problematiek). AVE helpt om helderheid te creëren in de samenwerking binnen (en tussen) het zorg- en veiligheidsdomein. Hierdoor voorkomen we dat verschillende partijen langs elkaar heen werken. En houden we een volledig beeld van de situatie in een huishouden. Zo kunnen betrokken partijen doelgerichter en efficiënter werken. En kunnen we escalatie binnen een huishouden zo veel mogelijk voorkomen.
Ook werken we 1-gezin 1-plan verder uit binnen onze gemeente. En daarnaast passen we de werkzame elementen uit de evaluatie van de proeftuin toekomstscenario gezins- en jeugdbescherming toe.

Financiën

We betalen de AVE grotendeels door de regionale subsidie van ZonMw en zo nodig deels uit de lopende begroting. Proeftuin: er is nog geen zicht op of hier financiering voor nodig is.

Planning

AVE: Ontwerpen, voorbereiden uitvoering, doen, borgen en verbeteren: 2026-2027
Werken volgens principes 1-gezin 1-plan: 2026.
Proeftuin: 2026-2027.

Risico

AVE en proeftuin vraagt een andere manier van werken. Er is tijd en inzet nodig om dit in te voeren. Hiervoor moeten we een medewerker vrij spelen. Risico is dat dit op korte termijn niet lukt. Verder bestaat er het risico dat deze methode extra inzet van medewerkers vraagt. In de huidige formatie is deze niet beschikbaar. Daarnaast is er risico dat sommige medewerkers onvoldoende bekwaam zijn om via deze methodiek te werken. Scholing is waarschijnlijk noodzakelijk. Dit brengt kosten en tijd met zich mee.
Integraal werken wordt bemoeilijkt door wet- en regelgeving privacy.

Resultaat 2.2.3

Ontwikkelen van een woonvorm als skaeve huse voor inwoners met multiproblematiek die niet passen in de bestaande woonvoorzieningen.

Inhoud

We onderzoeken het nut en noodzaak van skaeve huse en komen met een voorstel.

Financiën

Er zijn middelen van beschermd wonen beschikbaar vanuit de lopende begroting.

Planning

2026

Risico

Ontwikkeling skaeve huse kan een langdurig en/of duur traject worden. Met een specifieke woonvorm als skaeve huse kunnen ook (vooraf) kwetsbare personen uit de regio worden aangetrokken.

Ambitie 3

Kinderen en jongeren groeien op tot zelfstandige en betrokken volwassenen.

3.1

Kinderen kunnen onbelemmerd onderwijs volgen.

Resultaat 3.1.1

We zijn gestart met het proces om te komen tot nieuwbouw van een kindcentrum Op de Horst.

Inhoud

Het schoolgebouw Op de Horst is verouderd. Op een andere locatie (sportcomplex de Horst) bouwt de gemeente samen met het schoolbestuur en overige betrokken partijen een nieuw kindcentrum.

Financiën

Budget voor nieuwbouw is door de raad op 12 december 2024 beschikbaar gesteld. Bij vaststelling van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) in mei 2025 is dit budget verhoogd.

Planning

Op dit moment werken we aan plan voor herinrichting sportcomplex de Horst en ontwerp van het nieuwe kindcentrum. Start voorbereiding bouwwerkzaamheden is voorzien in 2027.

Risico

Kosten kunnen hoger uitvallen uit dan begroot.
Realisatie kan langer duren dan gepland.

3.2

We ondersteunen jongeren en hun ouders bij opvoeden en opgroeien.

Resultaat 3.2.1

We helpen een groep jongeren met eenzaamheid.

Inhoud

Vanaf 2025 werken we regionaal samen met ‘join us’. Dit is een methode voor jongeren die zich eenzaam voelen. In een groep werken de jongeren aan persoonlijke ontwikkeling en het maken van vrienden. In 2026 is een groep jongeren actief.

Financiën

Incidenteel, Integraal Zorg Akkoord (IZA).

Planning

2026

Risico

Aanmeldingen vallen tegen.
Minimaal aantal leden voor een groep wordt niet bereikt.

Resultaat 3.2.2

Er zijn praktijkondersteuners huisartsenzorg (POH) jeugd actief in Berg en Dal.

Inhoud

Met de inzet van de POH’er(s) jeugd in 2026 zorgen we voor een betere samenwerking met onze huisartsen. Dit leidt tot minder doorverwijzingen naar zorg. De POH’ers jeugd lossen zelf beginnende hulpvragen op. We verwachten dat hiermee de zorgkosten voor onze jeugd afnemen. En dat we jeugd sneller kunnen helpen. Wij gaan het volgende monitoren:

  • Het aantal aanmeldingen bij de POH-er;
  • Het aantal en het percentage doorverwijzingen naar algemeen toegankelijke voorzieningen;
  • Het aantal en percentage doorverwijzingen naar geïndiceerde jeugdzorg;
  • De zwaarte van de doorverwiizingen;
  • Het financiële verloop van de budgetten jeugd-basis-GGZ en jeugd-specialistische-GGZ.  

Blijkt er behoefte aan meer uren op het gebied van de POH-jeugd? Dan kunnen we (gefaseerd) uitbreiden met een tweede POH-jeugd. De inzet van POH-ers is een ontwikkeling die we ook in de regio terugzien.

Financiën

We betalen dit uit de lopende begroting.

Planning

Doorlopend.

Risico

We zien nu geen risico’s.

Ambitie 4

Statushouders en vluchtelingen leven prettig in onze gemeente.

4.1

Wij helpen vluchtelingen aan onderdak en onderwijs.

Resultaat 4.1.1

We realiseren een 3e locatie voor de opvang van Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (AMV).

Inhoud

Als gemeente kiezen we ervoor om AMV in onze gemeente te huisvesten. Dit zijn er ongeveer 110 in 2025. We zijn nog op zoek naar de 3e locatie voor 82 jongeren.

Financiën

We ontvangen vanuit het COA een incidentele bijdrage per opvangplaats voor AMV. Daarnaast ontvangen we vanuit het Rijk een doeluitkering voor de uitvoering van de Spreidingswet.

Planning

2026

Risico

Weerstand uit de buurt.
Geen geschikte locatie beschikbaar.
Eventuele intrekking Spreidingswet en daarmee wettelijke taak die veranderd.

Resultaat 4.1.2

We verzorgen onderwijs en zorg voor alle AMV in onze gemeente.

Inhoud

We zien dat de komst van AMV gevolgen heeft voor de inzet van onze leerplichtambtenaren en medewerkers van de GGD (zoals een jeugdarts). Deze nieuwe tijdelijke inwoners van onze gemeente doen een groot beroep op dit werk. We moeten de ureninzet verhogen.
Daarnaast kijken we naar de invulling van het onderwijs. Het verzuim onder AMV is hoog. Dit lijkt ook mede te komen doordat zij vaak niet passen binnen het reguliere Nederlandse onderwijs. We gaan kijken naar een andere invulling van het onderwijs, zoals het aanbieden van meer leerwerktrajecten.

Financiën

De extra kosten worden niet vergoed uit de middelen van het Rijk voor de huisvesting van asielzoekers. De extra inzet van de leerplichtambtenaar en de jeugdarts GGD kost ons jaarlijks € 100.000. Dit is zoals vastgesteld in de kadernota, verwerkt in de begroting.

Planning

Doorlopend.

Risico

Door nog meer AMV’ers te huisvesten in onze gemeente, lopen deze kosten ook op.

Resultaat 4.1.3

We bieden de Oekraïense ontheemden een toekomstperspectief.

Inhoud

De huidige opvang is ingericht op kortdurend verblijf. Het langjarig verblijven van bijvoorbeeld gezinnen in één kamer gaat steeds meer knellen. Niet alleen de huisvesting is niet meer passend. Er is ook meer behoefte vanuit de doelgroep om de Nederlandse taal te leren en te integreren. In 2026 voeren we een plan van aanpak uit dat bijdraagt aan het toekomstperspectief van Oekraïense ontheemden in onze gemeente.

Financiën

De uitvoering van het plan van aanpak betalen we de algemene reserve. Dit leggen we afzonderlijk voor aan de gemeenteraad.

Planning

2025-2030.

Risico

Verloop van de oorlog biedt veel onzekerheid.
Onzekerheid over financiële stromen.
Onzekerheid over de juridische status van de Oekraïners.

Deze pagina is gebouwd op 10/09/2025 11:48:56 met de export van 10/08/2025 14:55:28