Programma's

Leefomgeving, Duurzaamheid en Mobiliteit

Ambities, doelen & resultaten

(Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?)

Ambitie 1

We beschermen ons landschap als een kernkwaliteit.

1.1

We richten ons op de gebruikswaarden, natuurwaarden en belevingswaarden van ons landschap.

Resultaat 1.1.1

We hebben een actueel LOP (Landschapsontwikkelingsprogramma).

Inhoud

Het huidige LOP heeft een looptijd tot en met 2025. We actualiseren het LOP in 2025 en 2026. Dat doen we in afstemming met de omgevingsvisie. We vullen daarnaast het LOP aan met ontwikkelingen zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. Een visie voor het stedelijk groen voegen we als bijlage toe aan het LOP.

Financiën

We betalen dit uit het beschikbare budget in de begroting.

Planning

Eind 2026 afgerond.

Risico

Het bureau levert niet tijdig of niet het gewenste plan.

Resultaat 1.1.10

We hebben dorpsprogramma’s en gebiedsprogramma voor de kernen Beek, Ubbergen, Berg en Dal, Heilig Landstichting en omliggend buitengebied.

Inhoud

We hebben in 2025 de Omgevingsvisie vastgesteld. De Omgevingsvisie willen wij gebiedsgericht uitwerken in dorpsprogramma’s en gebiedsprogramma’s. Dit willen wij in drie stappen doen. We beginnen met de dorpen en het gebied op en tegen de noordelijke flank van de stuwwal. Om de integraliteit en onderlinge samenhang te waarborgen zetten we dit uit als één opdracht. Uiteindelijk komt er één document voor de vier kernen en het omliggende buitengebied.

Financiën

We betalen dit uit het beschikbare budget in de begroting.

Planning

Eind 2026 afgerond.

Risico

Er zijn op dit moment geen risico's bekend.

Resultaat 1.1.11

We hebben de eerste twee wijzigingen in het Omgevingsplan doorgevoerd.

Inhoud

Volgens de Omgevingswet moeten we onze bestemmingsplannen en andere ruimtelijke regels omzetten naar één Omgevingsplan voor de hele gemeente. We hebben tot 2032 de tijd om dit te doen. Gezien de complexiteit en omvang willen we in stappen komen tot een volwaardig Omgevingsplan. We beginnen met twee kleinere wijzigingen om te oefenen met de nieuwe manier van werken. Het betreft een thematische wijziging op het onderwerp archeologie en een gebiedsgerichte wijziging voor een woonwijk in de kern Groesbeek. We stellen ook een transitieplan op met daarin de stappen die we tot 2032 gaan ondernemen om te komen tot het volwaardige Omgevingsplan.

Financiën

We betalen dit uit het beschikbare budget in de begroting.

Planning

Eind 2026 afgerond.

Risico

Er zijn op dit moment geen risico's bekend.

Resultaat 1.1.2

We hebben een uitvoeringsprogramma voor het regionale programma Groene Mantel om Nijmegen.

Inhoud

In de Groene Mantel proberen meerdere partijen te komen tot natuur-inclusieve landbouw, natuurbehoud, landschapsontwikkeling, recreatief medegebruik en cultuurhistorie om het buitengebied in de regio leefbaar, veerkrachtig en aantrekkelijk te houden of te krijgen.

Financiën

We betalen dit uit het beschikbare budget in de begroting. Na 2026 moet waarschijnlijk budget beschikbaar komen voor uitvoering van het uitvoeringsprogramma.

Planning

Verkenning van het project Groene Mantel is in 2026 afgerond, inclusief een uitvoeringsprogramma.

Risico

Onvoldoende budget om de ambities uit het uitvoeringsprogramma te kunnen bereken na 2026.

Resultaat 1.1.3

We nemen deel aan het interreg-programma verbeelden Romeins werelderfgoed.

Inhoud

De Groene metropool regio (GMR) is een interreg-subsidieaanvraag aan het voorbereiden om het Romeinse verleden van de regio te verbeelden. Dit doet de GMR samen met de gemeenten Nijmegen, Arnhem, Overbetuwe, Zevenaar, private partners en Duitse partners. Berg en Dal wil hieraan deelnemen. Daarvoor is cofinanciering noodzakelijk.

Financiën

We betalen dit uit het beschikbare budget in de taakveldenbegroting voor archeologie en recreatie en toerisme. We verdelen de inleg over de begrotingsjaren 2026,2027, 2028 en 2029.

Planning

Eind 2029 afgerond.

Risico

Het niet uitkeren van de Interreg subsidie.

Resultaat 1.1.4

We streven naar een schone lucht in Berg en Dal in 2030.

Inhoud

We werken aan de 8 thema’s uit het Schone Lucht Akkoord (SLA): mobiliteit, mobiele werktuigen, industrie, houtstook, binnenvaart en havens, landbouw, participatie, hoogst blootgestelde gebieden en gevoelige groepen. Doel van het SLA is 50% gezondheidswinst in 2030 ten opzichte van 2016. Uiterlijk 2030 moeten we aan de aangescherpte EU-grenswaarden voor lucht vervuilende stoffen voldoen.

Financiën

Het convenant SLA loopt van 2020 tot 2030. In 2026 is er geen rijkssubsidie op basis van cofinanciering meer beschikbaar (het demissionaire kabinet heeft dit ingetrokken). We hebben geen budget vrijgemaakt voor de invoering van de verschillende SLA-maatregelen.

Planning

In 2026 zetten we het werken in klein en groot samenwerkingsverband tussen gemeenten, provincie en ministerie voort. We hebben een inventarisatie van SLA-maatregelen die in onze gemeente relevant en impactvol zijn. Daarmee zoeken we koppelkansen met onze doelstellingen op Klimaat en Duurzaamheid, Stikstof en Natuurherstel en Gezondheid.

Risico

Om de nieuwe EU-normen voor luchtkwaliteit te halen moeten we extra inspanning leveren. Er is nog geen zicht op de kosten die dat met zich meebrengt en ook niet of het Rijk subsidie beschikbaar stelt.
Het stoken van hout door particuliere huishoudens zorgt voor 25% van de luchtverontreiniging in Nederland en dit aandeel is groeiende. Het levert daarmee een negatieve bijdrage aan de gezondheid van inwoners en geeft daardoor druk op de ziektekosten.
Bereidheid.  

Resultaat 1.1.5

We werken in 2030 schoon en emissieloos.

Inhoud

In 2030 is het verplicht dat al het klein materieel dat, bij grond-, weg- en waterbouw en onderhoudswerkzaamheden wordt gebruikt, emissieloos moet zijn. Vanaf 2035 geldt dat ook voor groot materieel. Als deelnemer van het Convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) voeren we dit gefaseerd met de Routekaart in en hebben daarbij beschikking over kennis, capaciteit en Spuks van SEB. Het draagt bij aan schonere lucht, minder geluidoverlast, minder gebruik van fossiele brandstoffen, vermindering van stikstofuitstoot en aan betere gezondheid.

Acties in 2026: delen van informatie en kennisopbouw (intern en extern), inventariseren van gemeentelijke elektrisch materieel, onderzoeken geschikte bouw- en onderhoudsprojecten, Spuks aanvragen, aanvullen van het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid met SEB-voorwaarden, monitoring van voortgang, koppelingen maken met maatregelen Schone Lucht Akkoord, Duurzaamheid, Stikstof, Gezondheid.

Financiën

Er is maximaal 1 miljoen rijkssubsidie per jaar tot 2030 beschikbaar. Er is capaciteit bij SEB beschikbaar voor onder meer begeleiding, onderzoek en uitvoering.

Planning

Voldoen aan zero-emissie in 2030 en 2035 door volgen van Routekaart SEB.

Risico

Bereidheid van alle partijen.

Resultaat 1.1.6

We beperken de geluidshinder en beschermen de gezondheid van mensen.

Inhoud

We hebben een actueel Geluidprogramma.
We actualiseren onderstaande onderdelen en voegen we regels toe aan het Omgevingsplan waar dat van toepassing is:   

  • Verkeersgeluid
  • Het hogere waarde geluid beleid
  • Milieuzonering en bedrijven
  • Evenementen- /festiviteitengeluid  

We doen dit samen met de ODRN.

Financiën

Dit betalen we uit beschikbare budgetten en formatie.

Planning

In 2026 werken we aan het opstellen van regels voor geluid voor in het Omgevingsplan.

Risico

Er zijn op dit moment geen risico’s bekend. We hebben tot 2030 de tijd om regels aan het Omgevingsplan toe te voegen.

Resultaat 1.1.7

We hebben een veilige leefomgeving waarin risico’s van gevaarlijke stoffen en activiteiten voor mens en milieu tot een aanvaardbaar minimum zijn beperkt.

Inhoud

We hebben een programma Omgevingsveiligheid. Het omvat hoe we omgaan met alle risico’s die de veiligheid van mensen en de fysieke leefomgeving kunnen bedreigen, zoals de productie, opslag, gebruik, transport van gevaarlijke stoffen of explosies, branden of giftige wolken bij ongevallen. De bijbehorende regels voegen we toe aan het Omgevingsplan. Dit doen we samen met de ODRN.

Financiën

Dit betalen we uit beschikbare budgetten en formatie.

Planning

2026.

Risico

Er zijn op dit moment geen risico's bekend.

Resultaat 1.1.8

We verminderen geurhinder tot een acceptabel niveau om de leefkwaliteit en gezondheid van inwoners te verbeteren.

Inhoud

We hebben een programma Geur. Hierin staat beleid voor industriële en agrarische geur. De bijbehorende regels en geurcontouren voegen we toe aan het Omgevingsplan. Voor industriële geur volgen we het beleidskader van de provincie. Ten aanzien van agrarische geur: de ODRN start voor geur in relatie tot veehouderijen een pilot waaraan wij deelnemen.

Financiën

Dit betalen we uit beschikbare budgetten en formatie.

Planning

2026.

Risico

Het onderwerp Geur is complex en het heeft tijd nodig om consensus in de provincie te krijgen over de te kiezen beleidslijn. Ook is het ministerie bezig met geurregels. Veehouderijen hebben ook een relatie met onderwerpen (secundair) stikstof en bestrijdingsmiddelen.

Resultaat 1.1.9

We willen specifieke milieudoelen behalen en inspelen op lokale opgaven voor een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving.

Inhoud

We hebben aanvullende Milieuprogramma’s Omgevingswet.

  • We voegen regels toe aan het Omgevingsplan voor spuitzones om veilige afstanden aan te houden rond akkerbouwpercelen waar men bestrijdingsmiddelen gebruikt;
  • We brengen het Bestand van inrichtingen/Milieu Belastende Activiteiten op orde;
  • We onderzoeken de mogelijkheid om Stikstofruimte van stoppende bedrijven over te nemen die ten goede kan komen aan andere projecten.  

Financiën

We betalen dit uit beschikbaar budget in de begroting.

Planning

2026.

Risico

Er zijn op dit moment geen risico's bekend.

Ambitie 2

We willen elk dorp levendig en vitaal houden.

2.1

We zorgen voor een passend woningaanbod per dorp.

Resultaat 2.1.1

We bouwen dit jaar 150 woningen.

Inhoud

We werken volgens het Actieplan Wonen. Hierin zijn onze ambities en randvoorwaarden voor een gevarieerd en kwalitatief woonprogramma opgenomen. We informeren de raad jaarlijks over de voortgang in de informatienota update woningbouwplanning.

Financiën

We betalen dit uit beschikbare budgetten in de begroting.

Planning

We bouwen tenminste 120 woningen per jaar. We streven naar oplopende aantallen per jaar.

Risico

Bezwaar- en beroepsprocedures.
Ontwikkelaars stellen andere prioriteiten.
Netcongestie, stikstof.

Resultaat 2.1.2

We zorgen voor spreiding en betaalbare woningen.

Inhoud

In het Actieplan Wonen staat dat we woningbouw spreiden over de kernen. Ook staat erin dat we in totaliteit zorgen voor 50% betaalbare woningbouw. Dit is opgebouwd uit minimaal 30% sociale huur en 20% middelduur.
We rapporteren hierover jaarlijks in de informatienota woningbouwplanning.

Financiën

We betalen dit uit beschikbare budgetten in de begroting.

Planning

Doorlopend.

Risico

Bezwaar- en beroepsprocedures.
Ontwikkelaars stellen andere prioriteiten.
Netcongestie, stikstof.

2.2

We zorgen voor een passend aanbod van onze accommodaties voor onze inwoners.

Resultaat 2.2.1

We gaan de besturen van dorpshuizen beter ondersteunen.

Inhoud

In de kadernota is aangegeven dat we de dorpshuizen in onze kernen willen behouden om ontmoeten in de directe leefomgeving mogelijk te maken. Tegelijkertijd wordt het besturen van dorpshuizen steeds complexer. Ook is het vinden van vrijwilligers voor het bestuur van dorpshuizen steeds moeilijker. Daarom gaan we de besturen beter ondersteunen met een aantal taken, zoals met de financiële administratie en het onderhoudsbeheer.

Financiën

In eerste instantie betalen we dit uit de beschikbare budgetten in de begroting. Indien blijkt dat dit onvoldoende is volgt een apart raadsvoorstel voor extra middelen.

Planning

In het derde kwartaal van 2025 is een eerste bijeenkomst (dorpscafé) georganiseerd voor de besturen. We moeten eerst de ondersteuningsvraag beter in beeld te krijgen.

Risico

Ondersteuningsbehoefte en daarmee samenhangende kosten zijn nog niet goed inzichtelijk.

Resultaat 2.2.2

Onze accommodaties voldoen aan de brandveiligheidseisen.

Inhoud

We willen graag veilige accommodaties die onder andere aan de brandveiligheidseisen voldoen. Op dit moment doet een externe partij in opdracht van ons onderzoek naar de brandveiligheid.

Financiën

Er volgt een apart raadsvoorstel voor extra middelen om de brandveiligheid te verbeteren.

Planning

Het onderzoek naar de brandveiligheid van maatschappelijke accommodaties is inmiddels gestart en naar verwachting eind 2026 gereed.

Risico

Ondersteuningsbehoefte en daarmee samenhangende kosten zijn nog niet goed inzichtelijk.

Resultaat 2.2.3

De Mallemolen is een aantrekkelijke plek (waar (muziek) verenigingen, bibliotheek, en inwoners elkaar ontmoeten en versterken).

Inhoud

We revitaliseren de Mallemolen om deze aantrekkelijk te houden. De Mallemolen is aan een grondige opknapbeurt toe. Ook moet zij een aantrekkelijke plek worden waar (muziek)-verenigingen, bibliotheek, dorpshuis en onderwijs elkaar ontmoeten en versterken.

Financiën

Op 12 december 2024 heeft de raad ingestemd met het plan voor vernieuwbouw. Tegelijkertijd is daarmee ook budget geregeld in de begroting.

Planning

In 2026 verwachten we een start te maken met de verbouwing.

Risico

Al eerder zijn de kosten voor verbouwing hoger uitgevallen dan geraamd door stijgende kosten voor materialen.

Resultaat 2.2.4

We onderzoeken de mogelijkheid om het zwembad open te houden als basisvoorziening in onze gemeente.

Inhoud

Het huidige zwembad sluit per 31 december 2025. We onderzoeken of het mogelijk is om een zwembad als basisvoorziening te behouden voor onze gemeente.

Financiën

Er is een voorbereidingskrediet beschikbaar. Bij de begrotingsbehandeling moet blijken of en op welke wijze de raad het uitvoeringskrediet beschikbaar stelt.  

Planning

In 2025 besluit over het investeringskrediet. Eind 2028 opleveren.

Risico

We hebben enkele jaren geen zwembad. Hierdoor gaan bewoners uitwijken waardoor terugkeer niet (gelijk) zeker is als het nieuwe bad weer open gaat. Bij het openen van een zwembad in de toekomst krijgen we mogelijk te maken met personeelstekorten.

Resultaat 2.2.5

We willen een goede binnensport accommodatie voor het midden gebied (Beek, Ooij, Leuth).

Inhoud

De gemeenteraad heeft in december 2024 besloten dat er in principe een nieuwe sporthal komt in Ooij.

Financiën

Er is een voorbereidingskrediet beschikbaar. Bij de begrotingsbehandeling 2026 moet blijken of en op welke wijze de raad het uitvoeringskrediet beschikbaar stelt.

Planning

In 2025 besluit over het investeringskrediet. Eind 2027 opleveren.

Risico

Mogelijk moeten we voor het bouwen van de sporthal andere functies verplaatsen waardoor kosten stijgen.

Ambitie 3

We willen duurzaam verbonden zijn.

3.1

We zorgen voor comfortabele en duurzame mobiliteit.

Resultaat 3.1.1

We willen een duurzaam, veilig en toegankelijk mobiliteitssysteem dat de leefomgeving verbetert en bijdraagt aan klimaat-, gezondheids- en bereikbaarheidsdoelen.

Inhoud

We maken een nieuw mobiliteitsprogramma in lijn met de uitgangspunten zoals verwoord in de kadernota.  
Als vervanging van de verouderde mobiliteitsvisie maken we een programma mobiliteit. Dit programma valt onder de Omgevingsvisie. Het uitgangspunt is dat onze kernen veilig en goed bereikbaar zijn voor inwoners en bezoekers. We zetten daarnaast in op het verduurzamen van mobiliteit in brede zin. Naast een programma stellen we een uitvoeringsagenda op om de komende jaren aan een aantal knelpunten in onze gemeente te werken.

Financiën

We betalen dit uit beschikbare budgetten en capaciteit in de begroting.

Planning

In 2025-2026.

Risico

Er zijn op dit moment geen risico's bekend.

Ambitie 4

We zijn een groene en gezonde gemeente.

4.1

We moeten klimaatneutraal zijn in 2050.

Resultaat 4.1.1

Berg en Dal is klimaatneutraal in 2050.

Inhoud

We werken het actieplan duurzaamheid verder uit. In 2019 is het actieplan duurzaamheid door de raad vastgesteld. Hierin staan ambities, doelstellingen en projecten om tot een klimaatneutrale gemeente te komen. Uiterlijk 2050, bij voorkeur 2040.

Financiën

We betalen dit uit beschikbare budgetten en capaciteit in de begroting.

Planning

Om klimaatneutraal te zijn in 2050, werken we langs de volgende sporen:

  • Gebouwde Omgeving
  • Elektriciteit en energieopslag
  • Landbouw en landgebruik
  • Mobiliteit  
  • Circulariteit en industrie
  • Klimaatadaptatie

Risico

Veranderende omstandigheden en regelgeving vragen continu om aanpassing en actueel houden van acties en maatregelen.

Resultaat 4.1.2

We stellen een warmteprogramma vast als opvolger van de warmte transitievisie.

Inhoud

In het warmteprogramma zetten we de koers uit voor de warmtetransitie voor de komende jaren. We beschrijven de aanpak en werkwijze, en geven waar mogelijk al gebiedsgerichte duidelijkheid over mogelijke oplossingen.

Financiën

We betalen dit met financiering via Rijkssubsidies.

Planning

Vaststelling eind 2026.

Risico

Er zijn op dit moment geen risico's bekend.

Resultaat 4.1.3

We hebben de mogelijkheden in beeld voor energiesystemen en de opties voor een energiebedrijf.

Inhoud

Samen met een aan te stellen kwartiermaker werken we een businesscase uit voor een lokaal warmtebedrijf. Daarbij horen ook een aantal concrete warmteprojecten als startportfolio. Samen met inwoners onderzoeken we de (on)mogelijkheden voor warmteprojecten.

Financiën

We betalen dit uit beschikbare budgetten en capaciteit in de begroting.

Planning

Oplevering in 3e kwartaal 2026.

Risico

Er zijn op dit moment geen risico's bekend.

Resultaat 4.1.4

We hebben en houden een robuust elektriciteitsnetwerk.

Inhoud

We werken verder aan het verbeteren van het elektriciteitsnetwerk. Onderdeel van dit project is het trafo-station bij Beek.

Financiën

Budget en capaciteit beschikbaar in de begroting.

Planning

Voorlopig doorlopend.

Risico

Er zijn op dit moment geen risico's bekend. Maar we hebben hier als gemeente weinig invloed op.

4.2

We werken aan een passend en klimaatbestendig watersysteem.

Resultaat 4.2.1

We willen minder wateroverlast in Heilig Landstichting.

Inhoud

We hebben al infiltratieschachten geplaatst en een wadi aangelegd. We onderzoeken welke aanvullende maatregelen er nodig zijn om de wateroverlast in Heilig Landstichting verder te verminderen.  

Financiën

We betalen dit uit beschikbare budgetten en capaciteit in de begroting.  In het nieuwe WRP (Water- en Rioleringsprogramma) reserveren we jaarlijks € 200.000 voor klimaatadaptieve maatregelen.

Planning

2026 en verder

Risico

Er zijn op dit moment geen risico's bekend.

Resultaat 4.2.2

We willen minder wateroverlast in Beek.

Inhoud

Voor komend jaar pakken we de geplande aanleg van een vergroot hemelwaterriool in de Lindestraat (ook wel de ‘blauwe aorta’ genoemd) op. De projecten passen onder andere binnen het regionale project Herstel Blauwe Motor Stuwwal.  

Financiën

We betalen dit uit beschikbare budgetten en capaciteit in de begroting. In het nieuwe WRP reserveren we jaarlijks € 200.000 voor klimaat adaptieve maatregelen.

Planning

2026

Risico

Er zijn op dit moment geen risico's bekend.

Deze pagina is gebouwd op 10/09/2025 11:48:56 met de export van 10/08/2025 14:55:28