Ambities, doelen & resultaten
(Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?)
Ambitie 1 | De gemeente Berg en Dal is een betrouwbare, toegankelijke en veilige gemeente. | |||
1.1 | Verhogen van de betrouwbaarheid van de dienstverlening van de gemeente. | |||
|---|---|---|---|---|
Resultaat 1.1.1 | Alle medewerkers van onze gemeente werken volgens de nieuw vastgestelde visie op dienstverlening. | |||
Inhoud | We actualiseren de visie op dienstverlening inclusief servicenormen. Daarnaast leveren we op:
| |||
Financiën | Past binnen beschikbare budget. Het opleiden doen we binnen de capaciteit. | |||
Planning | Loopt door tot in 2027. | |||
Risico | Door verloop kennen de medewerkers de kaders onvoldoende en passen deze te weinig toe in het dagelijkse werk. | |||
1.2 | We hebben (integraal) inzicht in de tevredenheid van inwoners over onze dienstverlening. | |||
Resultaat 1.2.1 | We kennen de behoeften van inwoners over onze dienstverlening. We sluiten met onze dienstverlening aan bij de behoeften van onze inwoners. | |||
Inhoud |
| |||
Financiën |
| |||
Planning |
| |||
Risico | Te weinig formatie en tijd/ruimte binnen de betreffende teams. En afhankelijkheid van externe partijen/leveranciers. | |||
1.3 | We streven naar een hoog niveau van onze dienstverlening. Daarnaast willen we goed toegankelijke dienstverlening voor alle inwoners en ondernemers. | |||
Resultaat 1.3.1 | We maken onze digitale diensten inzichtelijk en kijken of we verder kunnen digitaliseren. | |||
Inhoud | We bieden inwoners de mogelijkheid om de Wmebv-diensten (Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer) online aan te vragen. Het college heeft in april 2024 het plan van aanpak hiervoor vastgesteld. We ontwikkelen een routekaart. Daarin leggen we vast aan welke digitale ontwikkelingen we prioriteit geven. We willen echter ook een achtervang zijn voor inwoners, die moeite hebben de digitale ontwikkelingen te kunnen volgen. We geven inwoners met een inwonerportaal inzicht in de status van (aan)vragen en bieden hierbij waar nodig ondersteuning. Daarnaast werken we vanaf 2026 met een nieuw registratiesysteem. Daarin zijn de inwonercontacten (via de diverse kanalen) zichtbaar. En is er beter zicht op wie waarover, via welk kanaal contact heeft opgenomen. Ook kunnen we zien hoe de diverse teams vragen beantwoorden. Hebben we inzicht in de vragen die worden gesteld? Dan kunnen we onze processen verbeteren en zorgen voor pro-actieve dienstverlening. | |||
Financiën | We betalen dit uit het beschikbare budget. In de begroting is hier rekening mee gehouden. | |||
Planning | Doorlopend. De Wmebv gaat in op 1 januari 2026. | |||
Risico | Te weinig formatie en tijd/ruimte binnen de organisatie. Onze inwoners kunnen de digitale ontwikkelingen niet bijhouden en/of begrijpen deze niet. | |||
Ambitie 2 | De gemeente Berg en Dal is een prettige en veilige omgeving om te wonen, te werken en te recreëren. | |||
2.1 | Een veilige gemeente waar wet- en regelgeving wordt nageleefd en waar we ondermijnende activiteiten bestrijden. | |||
|---|---|---|---|---|
Resultaat 2.1.1 | We versterken de regionale samenwerking op het gebied van ondermijning. | |||
Inhoud | We starten met het opstellen van een ‘basisnorm weerbaarheid tegen ondermijning’. Dit doen we samen met gemeenten binnen Tweestromenland. | |||
Financiën | Dit betalen we uit het beschikbare budget en capaciteit. | |||
Planning | Start 2025. | |||
Risico | Deze taak kost extra capaciteit. Daarnaast zijn er ook financiële kosten die de uitwerkingen met zich meebrengen en veiligheid van betrokkenen. | |||
2.2 | We zijn voorbereid op een eventuele crisis. | |||
Resultaat 2.2.1 | We versterken de samenwerking met de Veiligheidsregio en andere ketenpartners in onze regio en creëren daarmee een sterk netwerk op het gebied van veiligheid en crisisbeheersing. | |||
Inhoud | We nemen actief deel aan regionale netwerk- en kennissessies. | |||
Financiën | Past binnen beschikbare budget. | |||
Planning | Doorlopend. | |||
Risico | Als we niet aanwezig zijn bij de sessies, is er sprake van verminderde zichtbaarheid in de regio en het mislopen van waardevolle kennis en samenwerkingen. | |||
Resultaat 2.2.2 | We werken aan een weerbare organisatie en passen continuïteitsplannen aan op de actualiteit. | |||
Inhoud | We zorgen ervoor dat onze primaire dienstverlening doorgang kan vinden tijdens en na verstoringen en leggen werkprocessen vast in lokale continuïteitsplannen. | |||
Financiën | Mogelijke extra kosten voor bijvoorbeeld aanschaf extra noodaggregaten. | |||
Planning | 2026. | |||
Risico | Uitval van primaire processen zodra de bedrijfscontinuïteit niet gewaarborgd is. | |||
Resultaat 2.2.3 | We zijn voorbereid op een ramp of crisissituatie. | |||
Inhoud | We bereiden onze interne crisisorganisatie voor op het moment dat een ramp of crisissituatie zich voordoet. We leggen werkprocessen vast in lokale crisisplannen en besteden jaarlijks meerdere keren aandacht aan OTO-momenten (Opleiden, Trainen, Oefenen). | |||
Financiën | Dekking binnen huidige opleidingsbudget. | |||
Planning | Doorlopend met ingang van 2026. | |||
Risico | Invulling van de functies en taken binnen de interne crisisorganisatie. | |||
