Paragrafen

Bedrijfsvoering

Informatievoorziening

Voor de gemeente is de digitale informatievoorziening niet meer weg te denken uit het aanbod aan inwoners en bedrijven. In 2025 hebben we stappen gezet naar een betere digitale dienstverlening met onder andere een nieuw zaaksysteem en financieel systeem. In 2026 gaan we hiermee verder. We verbeteren het zaaksysteem verder om zo informatie-uitwisseling naar inwoners en bedrijven mogelijk te maken via een digitaal portaal. Gegevens moeten voor een goede dienstverlening daarom betrouwbaar, beschikbaar en actueel zijn.

Aan de andere kant zijn er technologische ontwikkelingen die onze aandacht vragen. Neem bijvoorbeeld het steeds bredere gebruik van kunstmatige intelligentie binnen de samenleving. Als gemeente zetten wij, samen met de regio, de komende jaren in op bewust gebruik van kunstmatige intelligentie door onze medewerkers en leveranciers. Dit doen we door communicatie en opleiding over dit onderwerp.

Nieuwe wetgeving en innovaties hebben een grote impact op de inrichting van onze informatiesystemen, processen en de mensen (medewerkers, maar soms ook inwoners) die er mee werken. We vinden het belangrijk om ook oog te houden voor inwoners die (nog) niet hun weg weten te vinden in de digitale wereld.

De uitrol van Microsoft365 gaat ook in 2026 verder. We onderzoeken slimme apps binnen het platform die onze dienstverlening verbeteren.
Een ander groot project wat in 2026 gaat plaatsvinden is het vervangen van onze gegevensmakelaar dat nu op de servers van het IRVN is geïnstalleerd. Deze verhuizen we naar de Cloud. De gegevensmakelaar zorgt ervoor dat gegevens tussen verschillende applicaties getransporteerd kunnen worden om zo meervoudig gebruik van eenmalig opgeslagen informatie mogelijk te maken

Informatiebeveiliging en privacy
Het beveiligen van onze informatie en beschermen van de privacy van onze inwoners, blijft een doorlopend proces en blijft een prioriteit. Naar aanleiding van het Rekenkameronderzoek naar onze informatiebeveiliging en privacy is een plan van aanpak opgesteld om een (professionalisering) slag te maken. De Raad heeft dit plan op 21 september 2023 vastgesteld. Hier gaan we in 2026 mee verder. We gaan verder met het implementeren van ons Information Security Management System (Normity). In deze applicatie bewaren we onder andere onze risicoanalyses, het verwerkingsregister en onze Data protection impact assessment.

Daarnaast werken we in 2026 verder aan onze bewustwording. Dit doen we met een externe partner die hierin is gespecialiseerd. U moet hierbij denken aan phising-campagnes en korte filmpjes en teksten voor de medewerkers.  

Archiefbeheer
In 2026 gaan we vanuit ons nieuwe zaaksysteem digitale data vernietigen, die wettelijk niet bewaard moeten of morgen worden. Het kwaliteitshandboek is operationeel en aan het vervangingsbesluit wordt de laatste hand gelegd.
Ook met het bouwarchief maken we in 2026 stappen. Eerst brengen we de kwaliteit ervan op orde en daarna maken we de eerste stappen om dit over te brengen naar het Regionaal Archief Nijmegen (RAN).
Verder zetten we in op al ingezette digitalisering van analoge documenten. Veel documenten zijn alleen nog analoog in te zien bij het RAN. Door deze te digitaliseren, zijn ze eenvoudiger in te zien.

Bedrijfsvoeringsindicatoren

Indicator

Toelichting

Doelstelling 2026

1.

Cyberbarometer

De Cyberbarometer geeft inzicht in de kennis van onze medewerkers op het gebied van de informatiebeveiligings- en privacyrisico’s. Nu ligt die nog onder het benchmarkgemiddelde. De komende jaren zal team- en  resultaatgericht verder worden gewerkt aan gedragsverandering om deze risico's te verkleinen.

We willen dat het kennisniveau binnen twee jaar verhoogd is tot minimaal op het niveau van de benchmark. Dit willen we bereiken door middel van de driejarige IBP- bewustwordingstraining van onze medewerkers, college en raadsleden, waarmee we medio 2023 zijn gestart

Deze pagina is gebouwd op 10/09/2025 11:48:56 met de export van 10/08/2025 14:55:28