Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen

Wat willen we?  
We gebruiken het uitgebalanceerde onderhoudsniveau. Bij een uitgebalanceerd onderhoudsniveau maken we onderscheid tussen bepaalde type wegen. Zo schrijven we voor bijvoorbeeld centrumgebieden, rijbanen en fietspaden binnen de kom een hoog niveau voor. Voor bedrijventerreinen, wijkontsluitingswegen en overige wegen binnen de kom is dit niveau basis.

Onderhoud, beheer en inspecties van wegen zijn nodig om de functionaliteit en de veiligheid van de wegen te garanderen. Met een tweejaarlijkse inspectie brengen we de onderhoudstoestand in kaart. In 2024 voerden we deze tweejaarlijkse inspectie voor het laatst uit, dus in 2026 voeren we de inspectie weer uit. De inspectie geeft per wegvak inzicht in de kwalitatieve toestand van de weg. Blijkt uit de inspectie dat een weg niet meer te onderhouden is, dan vragen we budget voor vervanging of herinrichting aan. Dit doen we via het Meerjaren Investeringsplan (MIP). Het aansluitende beheerplan ‘beheerplan wegen 2020’ heeft de raad in 2021 vastgesteld. In 2025 actualiseerden we het beheerplan. Daarmee hebben we een beheerplan met bijbehorende dotatie aan de voorziening wegen, voor 2026 t/m 2030.

Wat is nodig?
Op basis van de inspectieresultaten in 2024 hebben we het groot onderhoud voor 2026 bepaald. We gaan in ieder geval op de volgende locatie onderhoud uitvoeren:

  • Het derde en laatste gedeelte van Oude Kleefsebaan in Berg en Dal.
  • De Koningin Wilhelminaweg in Groesbeek
  • Stollenbergweg Berg en Dal, vervangen asfalt door klinkers.

Wat gaat het kosten?
Samen met de planning uit het Water- en rioleringsprogramma (WRP) vormt de wegenplanning de basis voor de integrale projecten met andere vakgebieden. Deze integrale projecten plaatsen we op het Meerjaren Investeringsplan (MIP). In het MIP staan de kosten per project verdeeld. Hierbij maken we onderscheid tussen riool en OpR, waar wegen onder valt.

Voor het uitvoeren van groot onderhoud werken we met raamovereenkomsten. Op basis van deze overeenkomsten laten wij diverse onderhoudswerkzaamheden uitvoeren. Door (groot) onderhoud op tijd uit te voeren, verlengen we de levensduur van een weg verlengen en stellen daardoor reconstructies uit. De raamovereenkomst voor het groot onderhoud van asfaltverhardingen hebben we in 2025 verlengd. De overeenkomst voor elementenverharding loopt dit jaar nog door en actualiseren we in 2027.

Voor de financiering van het groot onderhoud maken wij gebruik van een voorziening onderhoud wegen. Hier voegen we jaarlijks € 1.468.000 aan toe. Voor het verloop van de voorziening onderhoud wegen verwijzen wij u naar het overzicht “reserves en voorzieningen”.
Het budget voor klein dagelijks onderhoud in de exploitatie bedraagt € 143.500.
Voor het schoonhouden van verharding vragen we in 2026 € 763.500. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2025, zoals vermeld in de kadernota én toegelicht in een memo: informatienota Inbesteding IBOR-contract Dar 2026-2029.

Deze pagina is gebouwd op 10/09/2025 11:48:56 met de export van 10/08/2025 14:55:28